ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

فایر وال چیست؟


فایر وال چیست؟


فایـِروال (برابر فرهنگستان زبان: بارو) یا دیوار آتش نام عمومی برنامه‌هایی است که از دستیابی غیر مجاز به یک سیستم رایانه جلوگیری می‌کنند. در برخی از این نرم‌افزار‌ها، برنامه‌ها بدون اخذ مجوز قادر نخواهند بود از یک رایانه برای سایر رایانه‌ها، داده ارسال کنند. به این گونه نرم‌افزارها، دیوار آتش دو طرفه گویند، زیرا علاوه بر درگاه ورودی (incoming)، درگاه‌های خروجی (outing) هم کنترل می‌شوند. بسته‌های اطلاعاتی که حاوی اطلاعات بدون مجوز هستند، به وسیله دیوار آتش متوقف می‌شوند.

از همان زمانی که ایده متصل کردن کامپیوتر ها به یکدیگر به وسیله شبکه ایجاد شد، انتقال مستقیم اطلاعات بین کامپیوتر ها مشکلات فراوانی به همراه داشت که از جمله آنها می توان به مشکلات امنیتی اشاره کرد. برای همین بود که چیزی به اسم فایروال به وجود آمد. فایروال نرم افزاری است که ترافیک ( بسته های اطلاعاتی ) ورودی و خروجی را برای یافتن هر گونه مشکل اسکن می کند.

 اتصال به اینترنت بدون استفاده از یک فایروال همانند گذاشتن سوییچ در اتومبیل .قفل نکردن درب های آن و رفتن به یک فروشگاه برای تامین لوازم مورد نیاز است..با اینکه ممکن است بتوانید در صورت سرقت اتومبیل سریعا واکنش مناسبی را نشان دهید ولی فرصت ارزشمندی را برای سارقین ایجاد نموده اید تا انان بتوانند در سریعترین زمان ممکن به اهداف مخرب خود دست یابند , چنین وضعیتی در اینترنت نیز وجود دارد و مهاجمان در ابتدا با استفاده از کدهای مخربی نظیر ویروس ها ,کرم ها و تروجان ها اقدام به شناسایی قربانیان خود مینمایند و در مرحله بعد , اهداف شناسایی شده را مورد تهاجم قرار میدهند, برنامه های فایروالیک سطح حفاظتی و امنیتی مناسب در مقابل این نوع خدمات را ارائه مینمایند.


در حقیقت فایروال,دیواری بین کیمپیوتر شما و اینترنت است. فایروال به شما اجازه میدهد صفحات وب را ببینید و به آنها دسترسی داشته باشید. فایل را دانلود کنید , چت کنید و ... در حالیکه مطمئن هستید افراد دیگری که در اینترنت مشغول هستند نمیتوانند به کامپیوتر شما دست درازی کنند. بعضی از فایروال ها نرم افزار هایی هستند که روی کامپیوتر شما اجرا میشوند انا در فایروال های دیگر به صورت سخت افزاری ساخته شده اند و کل شبکه را از حمله مصون میکنند


 فایروال چیست ؟

" اساسا یک فایروال سدی است برای دور نگه داشتن نیرو های مخرب از دارایی شما , در حقیقت علت اینکه فایروال نامیده میشود همین است. کار آن مشابه فایروال فیزیکی است که از گسترش آتش از یک ناحیه به ناحیه دیگر ممانعت به عمل می آورد"

تعریف فوق,تعریف ساده ای از و عامیانه ای از فایروال است. در حقیقت تا چند سال پیش فقط کسانی که در بانک ها ,مشاغل تجاری بزرگ و دوبرابر دولتی کار میکردند از فایروال استفاده می نمودند. اما از زمانی به کلی تغییر کرده است.امروزه داشتن یک فایروال خوب به انداره داشتن ضد ویروس قوی,مسئله امنیتی مهمی حساب میشود.

فایروال یک معیار امنیتی است که یک کامپیوتر تنها و یا کامپیوتر های موجود در یک شبکه را از دسترسی غیر مجاز حفظ میکند.متاسفانه در دنیای امروز کامپیوتری,تعداد زیادی هکر وجود دارد که با نفوذ به داخل کامپیوتر ها ,سعی در ربودن اطلاعات مهم میکنند.هرچند که تا دیروز هدف هکر ها حمله به شرکت های بزرگ بود اما هکر های امروزی علاقمند به دزدیدن اطلاعات از کامپیوتر های کوچک هم هستند.

فایروال ها میتوانند یک دستگاه سخت افزاری و یا برنامه نرم افزاری و ترکیبی از هردو باشد که در ادامه هریک از آن ها توضیح داده میشود. در حقیقت یک فایروال خوب میتواند جلوی دسترسی هکرها بداخل کامپیوتر را بگیرد,در ضمن نمیگذارد هیچگونه  اطلاعاتی بدون اجازه کاربر از کامپیوترتان خارج شود.فایروال نمیتوانند مستیقما" جلوی حمله ویروسها را بگیرد اما گاهی جلوی ویروسها را برای ارسال ایمیل از یک کامپیوتر آلوده میگیرد.

در نتیجه در یک تعریف کلی,میتوان فایروال را اینچنین تعریف کرد:

فایروال وسیله ای است که کنترل دسترسی به یک شبکه را بنابر سیاست امنیتی شبکه تعریف میکند, علاوه بر آن از آنجایی که معمولا" یک فایروال بر سر راه ورودی یک شبکه می نشیند لذا برای ترجمه آدرس شبکه نیز بکار گرفته میشود.


 
امکانات

یکی از استفاده‌های معمول فایروال واگذاری اختیار ویژه به گروهی خاص از کاربران جهت استفاده از یک منبع بوده، و همچنین بازداشتن کسانی که از خارج از گروه خواهان دسترسی به منبع هستند میباشد. استفاده دیگر فایروال جلوگیری از ارتباط مستقیم یک سری از رایانه‌ها با دنیای خارج میباشد. هر چند فایروال بخش مهمی از سیستم امنیتی را تشکیل میدهد ولی طراحان به این نکته نیز توجه میورزند که اکثر حملات از درون شبکه می‌آیند و نه از بیرون آن.

نحوه عملکرد بسیاری از سیستمهای فایروال اینگونه‌است تمامی ارتباطات ازطریق یک سرویس دهنده پروکسی به سمت فایروال هدایت شده وهمین سرویس دهنده درباره امن بودن یا نبودن عبور یک پیام یا یک فایل از طریق شبکه تصمیم گیری می‌کند

 
وظایف فایروال
۱- استفاده از تکنولوژی nat
یکی از وظایف مهم فایروال جداسازی شبکه داخلی یک isp از اینترنت می باشد که این کار توسط مفهومی به نام nat انجام می شود. مهمترین هدف ارائه شده توسط تکنولوژی nat، عدم دسترسی مستقیم کاربران اینترنتی به کامپیوترهای موجود در شبکه می باشد که اینکار از طریق اعطای آدرس های ip غیرمعتبر ( invalid ) به کامپیوترهای داخلی شبکه انجام می شود. مدیران شبکه از این ویژگی nat به نحو احسن ، در خصوص فایروال ها ، استفاده کرده اند. بدین صورت که به یک فایروال آدرس ip معتبر ( valid ) می دهند. بنابراین زمانیکه کامپیوترهای موجود در شبکه بخواهند به اینترنت دسترسی پیدا کنند ، ضرورت پیدا می کند که از دستگاه فایروال عبور کنند و زمانیکه درخواست آنها انجام شد باز از طریق عبور از فایروال به کامپوترهای موجود در شبکه خواهد رسید. همانطوریکه توجه کردید در اینجا فایروال مانند مانع و سد دفاعی عمل می کند.
۲- *****ینگ
یکی دیگر از وظایف مهم فایروال ها ، خاصیت *****ینگ عالی آن می باشد. می توان قواعد و قوانین خاصی را در فایروال اعمال کرد که موارد زیر را ***** وجلوی عبور آنها را بگیرد:
• *****ینگ نشانی ip : فایروال می تواند نشانی ip خاصی را ***** کند. مثلا مدیر شبکه متوجه شود که فردی از رایانه خود که دارای ip مشخصی است ، مرتبا به سرور وصل می شود و قصد سوء استفاده دارد. مدیر شبکه می تواند با استفاده از این ویژگی فایروال به این فرد اجازه ورود ندهد.
• *****ینگ دامنه ها ( domain name ) : همانطوریکه می دانید هر وب سروری دارای نام حوزه خاصی می باشد. فایروال می تواند جلوی دسترسی افراد را به سایت خاصی از طریق *****ینگ نام آن دامین بگیرد.
• *****ینگ پروتکل ها و پورت ها : فایروال ها می دانند که داده های رد و بدل شده از چه پورتی عبور می کنند و دارای چه نوع پروتکلی هستند. بنابراین کنترل کاملی دارند و می توانند به پورت خاص و یا به پروتکل خاصی اجازه عبور ندهد.
• *****ینگ واژه ها و عبارت های ویژه ( packet filtering ) : هر صفحه وبی که مشاهده می کنید و یا هر پیام ایمیلی که ارسال و دریافت می کنید ، به صورت مجموعه ای از packet ها بین دو نقطه منتقل می شوند. هر بسته اطلاعاتی شامل ip آدرس فرستنده و گیرنده می باشد. تبادل تمام اطلاعات در اینترنت به وسیله بسته بندی داده ها انجام می شود. هر بسته شامل ۳ بخش اصلی می باشد. body ، footerو header می باشد. آدرس فرستنده و گیرنده ، نوع پروتکلی که انجام وظیفه می کند و شماره بسته در هدر قرار می گیرد. در بدنه هر بسته داده های فرد فرستنده که برای گیرنده ارسال می کند ، واقع شده است. در این روش *****ینگ ، در واقع بسته ها از یک صافی عبور می کنند و تماما اسکن می شوند ، اگر شامل هر مورد مشخص شده در ***** باشند ، نادیده گرفته می شوند و به مقصد نمی رسند.
توجه : از جمله روش های بسیار متداولی که توسط مهاجمان انجام می گیرد ، یافتن نقطه ورود به یک شبکه و نفوذ در آن از طریق یافتن یک پورت باز در شبکه می باشد. یکی از برنامه هایی که مورد استفاده آنها قرار می گیرد ، برنامه telnet و اصطلاحا عمل تلنتیگ پورت باز شبکه می باشد. اگر پورتی ، اشتباها توسط مدیر شبکه بسته نشود. مهاجمان از طریق آن پورت وارد عمل شده و به اطلاعات محرمانه شبکه دسترسی پیدا می کنند و یا برنامه های مخرب خود را از طریق همان پورت بار وارد شبکه می کنند.


آشنائی با فایروال ها و انواع آن
www.srco.ir/Articles/TipsView.asp?ID=254

عنوان نویسنده مشاهده فایروال چیست ؟ مدیریت آموزش. 83437. با توجه به جایگاه داده در عصر ...
دانلود نرم افزار فایروال / دیوار آتش
www.p30download.com/fa/software/category/security/firewall

نرم افزار> امنیتی> دیوار آتش / فایر وال. دانلود Windows Firewall Control v4.8.0.0 - مدیریت ساده و سریع ...
فایر وال (firewall) چیست؟ - stw.rozblog.com
stw.rozblog.com/post/24

فایر وال (firewall) چیست؟, <-BlogAbout->, متاسفانه هنوز راه اندازی نشده، ولی قول می دم تا چند روز دیگه ...
آموزش فایر وال ویندوز, فایروال چیست, firewall, …
www.daneshjooyar.com/دانلود-فیلم-آموزش...

آموزش فایر وال ویندوز, فایروال چیست, firewall, فیلم آموزش کار با فایروال,در این فیلم شما یاد ...
فایر وال چیست؟
hackersybri-blogfa.parsblogs.ir/page-130790.html

فایر وال چیست؟ فایر وال چیست؟ فایـِروال (برابر فرهنگستان زبان: بارو) یا دیوار آتش نام عمومی ...
فناوری اطلاعات - فایروال چیست؟
behnamyousefi.blogfa.com/post/49

فناوری اطلاعات - فایروال چیست؟ - ... فایـِروال (برابر فرهنگستان زبان: بارو) یا دیوار آتش نام ...
فایروال (Firewall) چیست؟ - بایت گیت
bytegate.ir/فایروال-firewall-چیست؟

حال که فهمیدیم فایر وال چه کاری می‌کند، بهتر است به نحوه کار آن بپردازیم. ... هاستِ سایت چیست؟
فایر وال چیست؟ وچه کاربردی دارد
hackersybri-blogfa.nahamta.ir/page-130791.html

فایر وال چیست؟ وچه کاربردی دارد ؟ فایر وال چیست؟ وچه کاربردی دارد ؟ [ویرایش] انواع
فایروال چیست؟ تفاوت فایروال سخت افزاری و نرم …
fanaa.ir/tabid/351/articleType/ArticleView/articleId/20/-------.aspx

فایروال چیست؟ ... پس چطور فایر وال های نسل اول که توی لایه شبکه و لایه دیتا لینک کار می کنند ...
فایروال چیست؟ - aftabir.com
www.aftabir.com/lifestyle/view/103198/فایروال-چیست

فایروال چیست؟ ... یک فایر وال خوب میتواند جلوی دسترسی هکرها بداخل کامپیوتر شما را بگیرد، در ...


آموزش کانفیگ مودم ADSL


سلام دوستان امروز اموزش کانفیگ مودم ای دی اس ال الفکس رو قرار می دهم البته نحوه کانفیگ اکثر مودم های ای دی اس ال شبیه یکدیگر است اما با کمی تغییرات:
برای کانفیگ ابتدا مرورگر اینترنت اکسپلرر و یا هر مرور گر دیگری را باز کنید در قسمت ادرس در بالای مرور گر ادرس 192.168.1.1 را وارد کنید صفحه ای باز می شود که دو کادر دارد در هر دو admin را وارد کنید حالا به صفحه تنظیمات وارد شده اید در کادر سمت چپ چند گزینه دارد که شما گزینه advanced setup رو انتخاب کنید....

 
ادامه مطلب ...

سیستم عامل های چند رسانه ای

الگوریتم به قرار زیر است . برای هر سینما تنها یک فرآیند وجود دارد .(یا نخ )

چه کسی باید یک فریم از یک دیسک را در یک زمان بخواند و سپس مخابره کندآن فریم را به کاربر . از این رو همه پردازه ها به طور مساوی مهم هستند . میزان یکسانی کار در هر فریم انجام میشود و مسدود می شود وقتی که آنها دارند پردازش فریم جاری را تمام می کنند.

زمانبندی دوره ای کار را با کیفیت بالا درست انجام داد . در مجموع احتیاج بود به الگوریتم های زمانبندی استاندارد که یک مکانیزم زمانی مطمئن درست می کند و هر فرآیند اجرا می شود در فرکانس جاری .


  ادامه مطلب ...

حافظه پنهان سی پی یو چگونه کار می کند


حافظه پنهان سی پی یو

تاکنون بارها نام حافظه یا Cache را شنیده اید. فرضا می گویند فلان CPU دارای یک مگابایت کش می باشد.  در عین حال در این مجال قصد داریم تا پس از بیان یک مقدمه کلی در این رابطه و برای دوستانی که جدیداً با این مبحث آشنا می شوند، تا حد امکان، نکاتی عمیق تر، فنی تر و تکنیکی تر را در رابطه با این حافظه تشریح نماییم. بخصوص برای دوستانی که مایلند این مبحث و در واقع فناوری را بیشتر و عمیق تر درک کنند و با نحوه عملکرد آن به طور دقیق تری آشنا شوند.
  ادامه مطلب ...