ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

معاون «بان‌کی‌مون» به سوریه می‌رود


معاون «بان‌کی‌مون» به سوریه می‌رود

معاون فعلی دبیر کل سازمان ملل و معاون سابق وزیر خارجه آمریکا بزودی به سوریه سفر می‌کند.

خبرگزاری فارس: معاون «بان‌کی‌مون» به سوریه می‌رود


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جفری فلتمن» معاون «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی، بزودی به سوریه سفر خواهد کرد.

این سفر فلتمن در صورت اجرایی شدن، یکی از بی‌سابقه‌ترین سفر مقامات بین‌المللی از زمان آغاز بحران امنیتی-نظامی سوریه از سال 2011 خواهد بود.

الاخبار افزود: احتمالا این سفر اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه آتی انجام شد. شاید سفر، همراه با بان کی مون باشد [اما هنوز روشن نیست].

فلتمن دو سال گذشته نیز به تهران سفر کرد. این سفر در نوع خود بسیار مهم بود زیرا فلتمن عالی‌ترین مقام آمریکایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و البته به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران سفر کرده است. در این خصوص الاخبار نوشت:‌ این سفر فلتمن، تکمیل‌کننده سفر مهم و مشهور او به تهران در دو سال پیش است که آن زمان قطار مذاکرات هسته‌ای 1+5 با تهران آغاز شد و سرانجام به توافق میان طرفین منجر شد.

جفری فلتمن، دیپلمات ارشد آمریکایی و معاون سیاسی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل است. او در زمان جنگ 33 روزه آمریکا و اسرائیل علیه لبنان، سفیر آمریکا در بیروت بود. فلتمن از 2004 تا 2008 سفیر آمریکا در لبنان بود و در دوره‌ای نیز معاون وزیر امور خارجه این کشور و در زمان آمدن به تهران مشاور بان‌کی‌مون بود. فلتمن کارشناس مسائل شرق و غرب آسیاست و مدتی نیز در کنسولگری آمریکا در سرزمین‌ اشغالی فلسطین حضور داشته است. از دیگر سوابق وی می‌توان به دستیار ویژه سفیر آمریکا در تل‌آویو و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و اقتصادی آمریکا در تونس اشاره کرد.

این خبر در زمانی منتشر می‌شود که رایزنی‌های سیاسی که پیش از این روسیه از آن به «معجزه» تعبیر کرده بود در حال رخ دادن است. هفته گذشته ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه برای اولین بار پس از چهار سال و آغاز بحران، به یک کشور عربی سفر کرد و پنجشنبه وارد «مسقط» پایتخت عمان شد؛ جایی که گفته می‌شود احتمال دارد میزان نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، عربستان و سوریه باشد. و قبل از آن نیز «علی مملکوک» مرد امنیتی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه،‌ با وساطت مسکو، با مقامات سعودی در ریاض دیدار کرد.

هفته گذشته همچنین دو نشست سه جانبه درباره سوریه برگزار شد. نشست اول وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان و دوم، دیدار وزیر خارجه ایران و معاونان وزرای خارجه ایران و روسیه در تهران بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد