ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

پلانکتون‌ها این دست‌پخت بشری را می‌خورند + تصاویر

یکی از مهمترین جانداران ذره‌بینی در اقیانوس به تازگی از روی ناچار مجبور به خوردن یکی از خطرناکترین محصولات صنعتی شده است و این مسئله در آینده چالشی جدی فرا‌روی انسان‌ها خواهد بود.
به گزارش خبرنگار، کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند پلانکتون‌ها که جاندارانی میکروسکوپی در دریاها و اقیانوس‌ها هستند در حال خوردن مواد پلاستیکی هستند که انسان‌ها هر سال میلیون‌ها تن از آنها را وارد آب‌ها می‌کنند.

گفتنی است، زیست‌شناسان هشدار می‌دهند خوردن پلاستیک، تداخل با تغذیه پلانکتون دارد و برای چندین ساعت در بدن او باقی می‌ماند و به این ترتیب می‌تواند بر غذایی که ماهیان بزرگتر ((تغذیه‌کننده از پلانکتون‌ها)) می‌خورند اثرات بسیار جدی و مخربی داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، در یک فیلم ویدئویی که با میکروسکوپ گرفته شده قطعات پلی‌استایرن مشاهده می‌شود که توسط دست و پای پلانکتون گرفته شده و پلانکتون در حال خوردن آن است.

بر اساس آمار‌ها هر ساله حدود 8 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود که بیش از نیمی از آن زباله‌های پلاستیکی از کشور‌های چین، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و سریلانکا است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که حجم زباله‌های پلاستیکی که وارد بستر اقیانوس‌های جهان شده‌اند می‌تواند اثرات عمیقی بر حیات‌وحش و اکوسیستم داشته باشد و به چالشی برای زندگی انسان در سالهای نه چندان دور تبدیل شود.

نتایج این تحقیقات که توسط محققان آزمایشگاه دریایی پلیموت صورت گرفته در مجله Environmnental به چاپ رسیده و نشان داده است که حداقل سیزده گونه از موجودات ذره‌بینی آبها شامل پلانکتون‌ها و زئوپلانکتون‌ها قادر به خوردن انواع دانه های مختلف پلی‌استایرن در اندازه‌های مختلف هستند.

لار و حشرات و حیوانات دریایی چون خرچنگ و صدف‌ها نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

با وجود ساخت کیسه‌های زباله دوستدار محیط زیست که به تدریج طی 10 الی 20 سال شکسته و تجزیه می‌شوند باز هم اثرات مخرب آنها بر محیط زیست و جاندارانی که آنها را می‌خورند، باقی می‌ماند.

در سالهای اخیر بقایای پلاستیک و مواد پلاستیکی در دفع حیواناتی چون خر‌چنگ، لاک‌پشت و پرنده‌های دریایی مشاهده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد