ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

پیوند مو، از تاسی تا پایان نقاهت


دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو: استرس و گیاه‌خواری در کنار سایر عوامل محیطی و ژنتیکی از جمله عوامل ریزش مو هستند. تغذیه مناسب و زندگی سالم از ریزش مو پیشگیری می‌‌کند البته روش‌هایی نیز برای پیوند مو وجود دارد که برخی سابقه شصت ساله دارند.

ریزش مو، مشکل بیشتر مردم

عوامل زیادی در بروز ریزش مو دخالت دارند که می‌توان به عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی، برخی بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید، کم‌خونی و نوع رژیم غذایی اشاره کرد. اهمیت رژیم غذایی مناسب و صحیح در حفظ سلامت بدن به خصوص مو بسیار اهمیت دارد. شایع‌ترین دلیل ریزش مو در زنان، کمبودهای غذایی به دلیل پیروری از رژیم‌های سخت و غیر اصولی غذایی است. همچنین کاهش سریع وزن نیز موجب ریزش مو در افراد می‌شود.


غذاهای پروتئینی، ریزاننده موها

کسانی از غذاهای با منشأ حیوانی و پروتئینی، کمتر مصرف می‌کنند یا گیاه‌خوار هستند، بیشتر دچار کمبودهای غذایی می‌شوند. استرس‌ها و مصرف برخی داروها نیز رشد مو را به تأخیر می‌اندازد. عبادت یا استراحت برای کاهش استرس مفید است. استراحت و خواب باعث رشد سریع‌تر مو می‌شود؛ زیرا موها نیز نیاز به مقدار کافی خواب هفت تا نه ساعت در شبانه‌روز دارند.
نازکی تارهای مو و ریزش آنها

نازک شدن تارهای مو یکی از مهمترین عوامل ریزش موهای سر محسوب می‌شود. ریزش مو ممکن است در سنین مختلف بروز کند با استفاده از روش‌های درمانی که هم اکنون موجود است، می‌تواند درمان شود یا بهتر از حالت کنونی شود.
چه عواملی رشد را بیشتر می‌کنند؟

تغذبه صحیح، ورزش، کاهش استرس، استراحت و خواب می‌تواند موجب رشد حداکثری مو شود. مو در افزایش حس اعتماد به نفس نقش مهمی دارد! مجتبی امیری، متخصص پوست و مو می‌گوید: ظاهر هر فرد نقش اساسی را در بروز حس اعتقاد به نفس در افراد ایجاد می‌کند که موهای زیبا و انبوه می‌تواند موجب بروز حس اعتماد به نفس در افراد شود.
چهل درصد از مردان تاس می‌شوند!

چهل درصد از مردان دچار موهای کم‌پیشرفت و تاسی هستند که البته این مشکل فقط مربوط به مردان نیست؛ بلکه زنان را نیز درگیر می‌کند. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه پیوند مو ایجاد شده است که همه آنها نشان می‌دهد اگرچه این جراحی‌ها می‌تواند به ظاهر ساده باشد، ولی می‌تواند عمل بسیار حساس و مهمی محسوب ‌شود.
مرگ روزانه یک‌صد تار مو

مو نقش اساسی را در زیبایی انسان دارد، اما می‌تواند دچار بیماری‌ها و مشکلات زیادی نیز بشود. معمولاً روزانه حدود یک‌صد تار موی سر افراد از بین می‌رود که شست‌وشو، شانه زدن یا بستن موی سر می‌تواند از عوامل این ریزش موی روزانه باشد.
برگشت پذیرها و برگشت‌ناپذیرها

البته بسیاری از این ریزش‌های مو در افراد می‌تواند برگشت‌پذیر باشد و با دارو درمان شود. برخی از آنها نیز مانند سوختگی‌ها و محل‌هایی که یر اثر جراحی موی خود را از دست داده است، تروماها و افرادی که دچار ریزش موی ژنتیکی هستند، اگر ریزش مو در مراحل اولیه درمان نشود یا به درمان دارویی پاسخ ندهند، قابل برگشت نخواهد بود و باید از روش‌های دیگر برای درمان ریزش مویشان استفاده کرد.
ریزش موی پس از زایمان

در مواردی که پیاز یا فولیکول مو از بین رود و رشد مجدد مو غیرممکن می‌شود، می‌توان از روش‌های دیگر برای درمان استفاده کرد. برخی از زنان پس زایمان ریزش مو پیدا می‌کنند یا ممکن است بر اثر اختلال هورمونی و اندروژنتیکی این مشکل ایجاد شود.
سابقه شصت ساله پیوند مو

پیوند مو سابقه شصت ساله دارد. در ابتدای این کار، از تکتیک‌هایی استفاده می‌کردند که موجب رضایت فرد گیرنده خدمت نبود و نمای زیبایی هم به دست نمی‌آمد. مثلاً با پانچ‌های چهار تا پنج میلی‌متری از نواحی پشت سر، فولیکول مو برداشته می‌شد و به همان اندازه در محل مورد نظر پیوند می‌خورد؛ بعد از پیوند نیز موها نمایی عروسکی و مصنوعی پیدا می‌کردند. از حدود بیست سال پیش بحث میکروگرافت و فولیکولار یونیت روش (fut) ایجاد شده است که در این روش بعد از برداشت فولیکول‌های مو به صورت تک‌تک و با همان حالت طبیعی که در ناحیه اهدا‌کننده که معمولاً پشت سر و بالای گوش است، برداشته می‌شود و در ناحیه مورد نیاز به همان حالت طبیعی پیوند زده می‌شود. بعد از سه ماه استراحت نیز موها شروع به رشد مجدد می‌کنند و به همان حالت طبیعی قبلی بازمی‌گردند. ناحیه‌ای در سر که به عنوان ناحیه اهدا‌کننده مو وجود دارد، فولیکول‌های آن هیچ‌وقت تحت تأثیر هورمون‌های مردانه قرار نمی‌گیرند و در نتیجه دچار ریزش مو نمی‌شوند؛ به همین دلیل که می‌بینیم حتی مردان تاس نیز در ناحیه حاشیه و پشت سر خود مو دارند! در واقع فولیکول‌های مو در این نواحی به گیرنده هورمون‌ها حساس نیستند و اگر بتوانیم این فولیکول‌ها را از ناحیه اهدا‌کننده به صورت سالم برداریم و با یک نمای طبیعی در محل گیرنده پیوند بزنیم، موها مجددا رشد می‌کنند. مویی که در این روش پیوند زده می‌شود دائمی است و هیچ وقت تحت تأثیر هیچ شرایطی نمی‌ریزد. نیازی هم به هیچ روش نگهداری خاصی ندارد.

در این روش اگر بتوانیم فولیکول‌های بیشتری را برداریم، بدون صدمه به محل گیرنده منتقل و به نمای طبیعی نزدیک‌تر کنیم، کار پیوند مو با موفقیت بیشتری انجام می‌شود. ظرافت، مهارت و دقت برای دست‌یابی به نتیجه نهایی دلخواه در پیوند مو بسیار الزامی است.
روش‌های پیوند مو

برای انجام پیوند موی طبیعی، دو روش وجود دارد. یکی روش قدیمی‌تر که به FIT معروف است که با پانچ‌های مخصوص پیاز مو را برداشت می‌کنیم. در این روش به علت محدودیت در برداشت در هر جلسه نیاز به جلسات متعدد برای ایجاد حداقل تراکم مورد نیاز است. به علاوه در افرادی که تراکم موی زیادی در ناحیه اهدا‌کننده دارند، با این روش بیست تا سی درصد فولیکول‌های مویشان از بین می‌روند.
از ناحیه اهدا‌کننده، چهار تا شش‌هزار تار مو برداشته می‌شود

در پیوند مو تراکم مو و درجه شلی یا الاستیسه پوست از اهمیت زیادی برخوردار است و از ناحیه اهدا‌کننده بین دو تا سه‌هزار گرافت که معادل چهار تا شش‌هزار تار مو است، برداشته می‌شود که این مقدار مو تقریباً نصف یک سر تاس را پوشش می‌دهد و اگر فردی تاسی پیشرفته هم نداشته باشد، با همین یک جلسه درمان می‌شود.
پیوند به روش fut با بی‌حسی موضعی

این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. افرادی که مشکل سلامتی و محدودیت سنی ندارند و حتی در کودکی دچار سوختگی یا بیماری‌ای که منجر به ریزش مو می‌شود، شده‌اند، می‌توانند تحت درمان قرار گیرند.
FUT نیاز به استراحت ندارد

این نوع پیوند مو نیاز به استراحت و گذراندن دوره نقاهت ندارد. در ضمن موی پیوندی پس از دو تا سه ماه شروع به رشد می‌کند و تا آخر عمر به رشد خود ادامه می‌دهد.
فقط افراد بالای 25 سال

در ریزش‌های موی اسکارینگ یا برگشت‌ناپذیر، پیوند مو تنها راه درمان محسوب می‌شود. البته در ریزش‌های موهای هورمونی و ژنتیکی نیز معمولاً به افرادی که در فاز ریزش شدید مو هستند، توصیه نمی‌شود که به سراغ پیوند مو بروند. این روش بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که پنجاه درصد یا بیشتر از موهای خود را از دست داده باشند و تراکم موها در حدی باشد که بتوانیم لابه‌لای آنها پیوند بزنیم. در کسانی که موی پشت سر به هر دلیلی کم‌پشت باشد، از روش FIT استفاده می‌شود. در این روش در صورتی که موی سر آن‌قدر کم باشد که نتوانیم پوشش مناسب ایجاد کنیم، می‌توانیم از ناحیه تنه برداشت کنیم. اما معمولا ناحیه اهدا‌کننده سر در بیشتر افراد آن‌قدر موی ذخیره دارد که بتوانیم از آن‌جا برای پیوند مو برداشت کنیم.
روش FUT، آخرین تکنیک پیوند مو

مقدار مویی که در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شوند، به سه عامل عمده وابسته است: اول میزان تراکم موی فرد: به دلیل این‌که برخی از افراد پنجاه فولیکول و برخی دیگر یک‌صد تا یک‌صدو‌‌بیست فولیکول در یک سانتی‌متر مربع دارند. دومین عامل بستگی به میزان شلی یا الاستیسه پوست سر فرد دارد. به همین دلیل، در برخی بیماران تنها می‌توان به عرض هشت میلی‌متر از پوست برداشت کرد و در فرد دیگری یک‌و‌نیم سانتی‌متر برداریم. طول هم به همین نسبت متغیر است. عامل سوم نیز کمیت است؛ یعنی میزان مویی که در هر جلسه برای هر فرد پیوند زده می‌شود، به میزان ذخیره موی فرد و به تجربه تیم پیوند مو بستگی دارد.
روش‌های نگهداری موی پیوند خورده

با توجه به این‌که عضو پیوندی از بدن خود فرد تهیه می‌شود، احتیاج به نگهداری و مراقبت‌های درمانی ندارد و در روش‌های جدید پیوند مو بدون این‌که در ناحیه اهدا‌کننده پشت سر تغییر اساسی مشاهده کنیم، کار پیوند به خوبی انجام می‌شود. رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و ترک غذاهای شیرین برای بهبود کیفیت مو اهمیت دارد. همچنین توصیه می‌شود برای این‌که موهای خوب و با‌کیفیت داشته باشیم و از ریزش مو جلوگیری کنیم، سیگار کشیدن را ترک کنیم. ضمنا باید نوشیدنی‌های کافئین دار مصرف نشود که مانع حداکثر توانایی رشد مو می‌شوند. از غذاهایی که قند و چربی بالایی دارند، اجتناب کنید. از شانه و برس زدن یا دست کشیدن غیر‌ضروری نیز اجتناب کنید.



مطالب مرتبط:

چرا موهایم خزانی می شود؟

اطلاعاتتان را درباره ریزش مو محک بزنید

پیوند مو در خانم ها

درمان قطعی ریزش مو

آیا برای درمان طاسی و کم پشتی موی سر راهی وجود دارد؟

تاثیر کاهش وزن بر پوست ‌و مو

کچلی مردان میراث پدری است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد