ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

مقالات مرتبط با مو و ریزش مو و طاسی و درمان آن ها

عناوین موضوعات به شرح زیر است: 

- ریزش موی سر
- برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد ؟
- بهداشت مو
- کچلی مردان میراث پدری است
- دلایل ریزش مو در زنان ؟
- مو
- استرس، علت ریزش مو و طاسی در ایرانیان
- موها نشان‌دهنده سلامتی بدن‌اند؟
- ریزش موی سر، موخوره و درمان آن و...


- ریزش موی سر
به طور طبیعی روزانه 100-50 تار مو می‌ریزد و بیشتر از این غیر طبیعی محسوب می‌شود. عوامل موثر بر سلولهای پایه مو و یا فولیکول مو باعث ریزش مو می‌شوند.
آزمایش تایید ریزش مو
تست کشیدن مو: برای تایید ریزش غیر طبیعی مو و بررسی شدت آن حدود 100-50 تار مو را با انگشتان گرفته ملایم بکشید. در حالت طبیعی 5-4 تار مو کنده می‌شود. اگر بیشتر کنده شود ریزش مو غیر طبیعی است.
تست تریکوگرام: روش دقیق برای بررسی نوع ریزش مو بررسی ریشه 100-50 تار مو زیر میکروسکوپ می‌باشد.

-=آلوپسی یا ریزش مو از نظر انتشار به دو نوع لوکالیزه یا موضعی و ژنرالیزه یا منتشر تقسیم می‌شوند. =-
علل ریزش موی منتشر
تلوژن افلوویوم Telogen effluvium
این نوع ریزش مو از ریزش شدید موهای تلوژن از فولیکولهای در حال استراحت در پوست سر ناشی می‌شود.
استرسهای فیزیولوژیک و فیزیکی: خونریزیهای حاد و ناگهانی ، زایمان ، جراحی ، تصادفات و ....

بیماری سیستمیک: تب بالا ، کم خونی ، کم کاری یا پر کاری تیروئید ، بیماری شدید سیستمیک مثل لوپوس ، کاهش وزن.

اختلالات تغذیه‌ای و سوء تغذیه: فقر آهن یا روی ، رژیم سخت غذایی ، غذای کم پروتئین ، تغذیه وریدی طولانی و نامناسب (کمبود اسید آمینه‌های ضروری) ، کمبود گوگرد ، سیستئین ، متیونین ، اسیدپانتوتنیک که برای رشد مو لازم هستند، کمبود اسیدهای چرب ضروری.

استرسهای روحی و افسردگی

داروها: آنتی‌متابولیت‌ها ، ضد التهاب‌ها ، ضد تیروئید ، ایندومتاسین ، آلوپورینول ، جنتامایسین ، هپارین ، وارفاین ، پروپرانولول ، لیتیم ، ویتامین A ، قرصهای ضدحاملگی و بعضی دارو‌های دیگر.

فشار و کشش Traction: تل ، بیگودی ، ماساژ و سشوار شایعترین علت کم پشتی موی سر در جوانان و میانسالان خصوصا در جلوی سر می‌باشد.
آناژن افلوویوم anagen effluvium
این وضعیت در اثر مهار میتوز در سلولهای پایه موهای در حال رشد بوجود می‌آید. تنه مو در این حالت ناگهان لاغر شده و از آن قسمت می‌شکند. از علل آن داروهای شیمی درمانی ، رادیوتراپی ، مسمومیت باتالیوم (سم موش) و آرسنیک می‌باشد.
علل ریزش موی موضعی
ریزش موی آندروژنیک که شامل دو نوع طرح مردانه و طرح زنانه می‌باشد.
ریزش موی آره‌آتا یا منطقه‌ای
تریکوتریلومانیا
عفونتهای قارچی ، باکتریایی و ویروسی پوست.
بیماریهای پوستی مانند لوپوس دیسکوئید ، لیکن پلان فولیکولر و بدخیمی‌های پوستی
ریزش موی سیکاتریسیل مانند سوختگی

ریزش موی آندروژنیک طرح مردانه
ریزش موی مردانه شایعترین فرم ریزش مو است و در مردان مستعد از نظر ژنتیکی ایجاد می‌شود. ریزش موی آندروژنیک در مردان 20 تا 30 سالگی به صورت ریزش تدریجی مو عمدتا در نواحی ورتکس (کله سر) و پیشانی- گیجگاهی آغاز می‌شود. طاسی در مردان بیماری نیست ، بلکه پاسخ فیزیولوژیک ایجاد شده بوسیله هورمونهای آندروژنی در افراد مستعد از نظر ژنتیکی است.

در 46% مردان بین 50-20 سال طاسی در مناطق پیشانی و گیجگاهی اتفاق می‌افتد. فرورفتگی مثلثی شکل پیشانی- گیجگاهی بطور طبیعی در اغلب مردان جوان و زنان پس از بلوغ رخ می‌دهد. اولین نشانه‌های طاسی افزایش فرورفتگی پیشانی- گیجگاهی همراه فرورفتگی وسط فرونتال است. نتیجه آن ریزش مو در ناحیه گرد روی ورتکس می‌باشد و تراکم مو در قسمت بالای اسکالپ گاهی به سرعت کم می‌شود.
ریزش موی آندروژنیک طرح زنانه
ریزش موی منتشر ، پیشرونده و مزمن در زنان پس از سن 20 تا 30 سالگی مکررا یک شکایت مطرح شده است. این زنان معمولا دوره قاعدگی طبیعی دارند و هیچ اختلالی در معاینه بالینی ایشان بدست نمی‌آید. بررسیها نشان داده‌اند که در بعضی از اینها سطح سرمی هورمون دهیدرو - اپی آندروسترون سولفات DHEA-S که نوعی هورمون آندروژنی آدرنال است، بالاست. به همین علت ریزش موی آندروژنیک آدرنال هم می‌گویند. اغلب زنان مبتلا به ریزش موی منتشر دچار کاهش تدریجی مو در قسمت مرکزی اسکالپ (رویشگاه موی سر) با حفظ خط رویش طبیعی بدون فرورفتگی پیشانی- گیجگاهی می‌گردند.

ریزش موی آره‌آتا یا منطقه‌ای
از شایعترین علل ریزش مو است، ریزش ناگهانی و بدون علامت مو در یک یا چند ناحیه کاملا مشخص و معمولا گرد که اغلب در سن زیر 40 سال دیده می‌شود. ساقه مو در این بیماری به خوبی شکل نگرفته و در هنگام رسیدن به سطح می‌شکند. رشد دوباره مو در عرض 1 تا 3 ماه شروع می‌شود. ضایعه اغلب منفرد و کوچک است ، ولی ممکن است متعدد یا بزرگ باشد و یا تمام سر (آلوپسی توتالیس) و سراسر بدن (آلوپسی یونیورسالیس) را گرفتار کند.
ریزش موی تریکوتیلومانیا
کندن مو با دستکاری که به صورت تیک یا عادت آگاهانه یا ناآگاهانه و بیشتر در کودکان ، افراد سنین بلوغ و زنان دیده می‌شود. نسبت زن به مرد 2.5 به 1 است. محل مورد علاقه منطقه پیشانی- گیجگاهی است. ناحیه مبتلا حدود نامنظم و زاویه‌دار دارد و تراکم مو عموما کم شده است. اما محل درگیر هیچگاه مثل ریزش موی منطقه‌ای بدون مو نمی‌باشد. شیوع آن در اختلالات اضطرابی و افسردگی و همچنین اختلالات وسواسی بیشتر است.
بررسی آزمایشگاهی
در بیماری که با ریزش موی منتشر مراجعه کند، بر اساس شرح حال و سابقه ، اگر مشکوک به بیماری زمینه‌‌‌‌‌‌ای باشد آزمایشات از نظر کم خونی ، مشکلات تیروئید و ... انجام می‌شود. و بر اساس بقیه انواع ریزش مو آزمایشات تاییدی آنها انجام می‌شود. برای بررسی قارچ آزمایش هیدروکسید پتاسیم و برای ریزش مو‌های موضعی بدخیم ، نمونه‌ برداری از پوست سر انجام می‌شود.

در زنان با طاسی آندروزژنیک که همراه با علایم آندروژنیسم (سبوره ، آکنه ، پرمویی ، بزرگی کلیتوریس ، افزایش میل جنسی و ...) هستند باید آزمایشات هورمونی زیر انجام شود: تعیین سطح سرمی DHEA-S ، تستوسترون کل سرم ، پرولاکتین و همچنین آزمایشات تیروئید و LH,FSH تخمدان.
پیشگیری
در مورد پیشگیری از ریزش مو باید یادآور شویم که بعضی از ریزش موها که ارث در آنها تاثیر زیادی دارد، از جمله طاسی مردانه ، با هیچ روشی نمی‌توانیم جلوی ریزش مو را بطور کامل بگیریم. فقط می‌توانیم با رعایت نکات زیر پیشرفت ریزش مو را کند کنیم. کارهایی که برای پیشگیری از ریزش مو می‌توانیم انجام دهیم عبارتند از:


رعایت نکات بهداشتی مو ، جلوگیری از چرب شدن زیاد مو ، شستشوی صحیح مو و استفاده از شامپوهای ملایم.

برطرف کردن عوامل تشدید کننده ریزش مو مثل افسردگی و استرسهای روحی که تاثیر زیادی در ریزش مو دارد و یا کم خونی و ...

رعایت نکات تغذیه‌ای ، پرهیز از مصرف بی رویه نمک و شیرینی ، مصرف میوه‌جات و سبزیجات و پرهیز از رژیم غذایی سخت چاقی
درمان
درمان ریزش مو بر اساس علت آن می‌باشد در صورت وجود علل زمینه‌ای ، اینها باید برطرف شود. یکسری درمان کلی هم بصورت تجربی در همه موارد استفاده می‌شود از جمله قرص ویتامین E ، ویتامین ب- کمپلکس و قرصهای آهن و هماتینیک.
درمان طاسی مردانه
به صورت اختصاصی در مورد طاسی مردانه در حال حاضر محلول ماینوکسیدیل تنها درمان دارویی پذیرفته شده است. در مردانی که دارای نواحی کوچکی از ریزش موی ناکامل در ورتکس هستند، بهترین جواب را می‌دهد. اثر آن بر روی موی نواحی فرونتال و شقیقه هنوز شناخته نشده است. اثر آن به صورت کم کردن ریزش مو و حتی تحریک رویش موی جدید است. رشد مو 8 تا 12 ماه بعد واضح می‌گردد.

محلول را باید بطور مداوم استفاده کرد تا رشد مو حفظ شود. با قطع ماینوکسیدیل موهای جدید می‌ریزد. تقریبا در 3/1 اینها مو به اندازه‌ای رشد می‌کند که به اندازه کافی برای کوتاه یا شانه شدن بلند باشد. از این دارو 1 سی‌سی (15 قطره) ‌از محلول 2 درصد روی ناحیه خشک مالیده می‌شود و تا یک ساعت نباید آن ناحیه خیس شود، ماساژ هم داده نشود.
درمان ریزش موی زنانه
در صورتی که بررسیهای آزمایشگاهی طبیعی باشد، درمان مانند طاسی آندروژنیک مردانه است. با این تفاوت که در اینجا می‌توان از داروهای آنتی‌آندروژنیک سیستمیک استفاده کرد. در صورتیکه آزمایشات علت دیگری را مطرح کند، درمان علت زمینه‌ای لازم است.
درمان ریزش موی منطقه‌ای
از درمانهای مورد استفاده برای این نوع ریزش مو ، تزریق داخل ضایعه و یا تزریق وریدی استروئید ، آنترالن ، فتوکموتراپی ، آلرژنهای موضعی و ماینوکسیدیل می‌باشد.
درمان تریکوتیلوماینا
برای درمان تریکوتیلوماینا درمان اختلالات روانی همراه و روان درمانی کمک کننده است و کلومیپرامین و فلوکستین به عنوان درمان دارویی در کنترل این رفتار موثر هستند.
ارتباط ریزش مو با تغذیه
هنگامی که تغذیه فولیکول مو بطور کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش ، سلولهای این ناحیه دچار سوء‌ تغذیه شده و به تدریج می‌میرند و یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند. کاهش نمک مصرفی ،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع ، کاهش مصرف آجیل ، شکلات ، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب ، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن ، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد

- برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد ؟ 

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی ، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید ، آنمی  ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو  ، نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات اخیر ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم این امر را تایید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن  توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان  کمبودهای غذایی است، زیرا معمولاً برای کاهش وزن خود رژیم های غیر اصولی  را به کار می برند که نتیجه ی آن بروز این مشکل است. همچنین کسانی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند، به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی، دچار کمبود پروتئین ، روی ، آهن  ، اسیدهای آمینه ی ضروری ، ویتامین های گروه B و ... می گردند.

در زیر منابع برخی از عناصر مهم و موثر در سلامت مو ذکر شده است :

پروتئین :
اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو، ناخن ، پوست  و ... می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی  و گوشت قرمز  ) ، تخم مرغ  ، لبنیات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد. در مواد نشاسته ای مثل نان  ، برنج ، ماکارونی و سبزی ها  نیز به مقدار کمی وجود دارد.

اسیدهای آمینه اجزای تشکیل دهنده پروتئین ها هستند که در مواد ذکر شده در بالا وجود دارند.

کلسیم و منیزیم :
گروه شیر و  لبنیات  منابع غنی کلسیم و منیزیم  و نیز پروتئین هستند.

اگر فردی دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) باشد و از سایر مشتقات لبنیاتی نیز برای تامین نیازهای بدن خود استفاده نکند، باید به طور روزانه مکمل کلسیم  مصرف کند و مصرف سایر غذاهای غنی از پروتئین را نیز افزایش دهد.

ویتامین های گروه B:
یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6  و بیوتین را برایتان ذکرمی کنم. منابع غنی از B6 : جگر، موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار  ، مخمر و زرده تخم مرغ ( به ترتیب) و منابع غنی بیوتین : جگر و گوشت مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، تخم مرغ و بادام زمینی است .

آنتی اکسیدان ها
شامل ویتامین E  ، ویتامین C  ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین A  که در سیب زمینی شیرین، هویج  ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی  ، زرد آلو  ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها  مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

به هر حال رفتار تغذیه ای صحیح که همیشه مورد تاکید می باشد، میزان رشد و استحکام فولیکول مو را بهبود می بخشد.

طبق نظر کارشناسان تغذیه می توان گفت ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B مانند بیوتین، اسید فولیک  ، پانتوتنیک اسید و برخی املاح مانند روی، آهن، گوگرد، سیلیس و مس اثرات مثبت زیادی بر روی مو دارند. آزمایش ها حاکی از آن است که مصرف بیوتین به صورت مکمل باعث تقویت و بهبود پوست به خصوص فولیکول های مو می شود.

در ضمن در مورد کاهش مصرف نمک و اثر آن در توقف ریزش مو نظریه هایی ارائه شده است، اما در صحت این نظریه ها تردید وجود دارد . ولی در هر حال کاهش مصرف نمک برای سلامت عمومی بدن مفید است.

دانشمندان ژاپنی بر اساس تحقیقات خود معتقدند که وجود چربی زیاد در رژیم غذایی مردان، مکانیسم طاسی  را سرعت می بخشد. به این ترتیب که قسمتی از پوست سر آنزیمی به نام گاما- آلفا- رداکتاز تولید می کند. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) می شود که این ترکیب باعث ریزش مو می شود. غدد چربی مجاور هر فولیکول مو نیز این آنزیم را تولید می کنند. وجود چربی زیاد در غذا باعث تحریک غدد چربی و افزایش فعالیت این غدد برای تولید آنزیم نام برده می شود.

بهترین توصیه این است که غذاهای مفید و خوشمزه اما کم چرب مصرف نمایید. البته این عمل باعث رویش موی جدید نمی شود، اما می تواند از ریزش سایر موها جلوگیری کند. به طور کلی باعث سلامت جسم نیز می شود.

همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال  در صبح بسیار سودمند می باشد؛ زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا- 3  و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا-6 است ، مفید می باشد.

برخی از مردم برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود تمایل دارند از قرص و دارو استفاده کنند و کمتر سراغ مواد غذایی مفید می روند. متخصصان تغذیه معتقدند که تنها 10 تا 20 درصد از مواد مغذی این قرص ها جذب می شوند و هنوز عوامل ناشناخته ی زیادی در غذاها وجود دارد که هنوز به شکل شیمیایی در داروها ساخته نشده اند، در نتیجه قرص و دارو هرگز نمی تواند جانشین غذا شود و فقط در مواقع ضروری از مکمل های غذایی می توان استفاده کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- 3  و اُمگا-6 با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو  می شوند.

منابع اسیدهای چرب اُمگا-3 و اُمگا-6
 اسیدهای چرب اُمگا-3  شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم  ، روغن  گردو  ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی  یافت می شود.

اسیدهای چرب اُمگا-6 شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی  و روغن آفتابگردان یافت می شوند.


- بهداشت مو
مو یکی از ضمائم پوست است که از دو قسمت تشکیل شده است. قسمتی از آن که دیده می شود، از سلولهای مرده به وجود آمده و قسمت دیگر، ریشه و پیاز مو نام دارد که سلولهای زنده و فعالی دارد . یک انسان بالغ در حدود 000/100 تار مو بر روی سر دارد که هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می کند و رشد آن به طور معمول 33/0 میلیمتر در روز و یا 10 تا12 سانتیمتر در سال است. ممکن است روزانه 20 تا100 تار مو بریزد که این ارقام درنژادها، جنسیتها و سنین مختلف یکسان نیست.

ناراحتی های عصبی، نگرانی، دلواپسی،  اندوه، کم خوابی و یا بدخوابی سلامت موها را به خطر می اندازد و رشد آنها را متوقف کرده و موها دچار ریزش می شوند. موهای شما به هر رنگ و از هر جنس که باشد، نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. یک برنامه غذایی که به اندازه کافی ویتامینهای گروهB و نیزA وC و همینطور کلسیم، آهن، مس و ید داشته باشد سبب می شود که موها زیبا بمانند.ید در گردش خون پوست سر، نقش اساسی دارد و اگر به اندازه لازم به بدن نرسد، موها کدر، مرده و دچار ریزش می شوند.خوردن شیرینی ، نوشابه های گازدار، قند و شکر را به حداقل برسانید و به جای برسهای نایلونی از برسهای مویی استفاده کنید تا سبب موخوره نشود.

میوه ها، سبزی های تازه و خام، ماهی تازه، جگر و روغن های گیاهی مانند: روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت از غذاهای بسیار مفیدی هستند که به رشد و سلامت موها کمک می کنند.

ماساژ سر نیز در افزایش سرعت جریان خون نقش مهمی دارد. بدین صورت که با انگشتان دو دست، سر را ماساژ دهید، به طوری که انگشتان به شکل دورانی حرکت داده شوند. تا زمانی که حس کنید سرتان گرم شده است و خون در زیر پوست جریان دارد. این حرکت را در همه نقاط پوست سر انجام دهید تا به این ترتیب خون در تمام قسمتهای سر به جریان بیفتد. برای سرعت بخشیدن به گردش خون در سر، برس را در جهتهای مختلف روی پوست سر بکشید تا خون در زیر پوست به جریان بیفتد. تمرین بسیار ساده جهت تسریع جریان خون سر، این است که به پشت بخوابید، روی شانه ها و آرنجها تکیه کنید . در این حالت سر باید روی زمین قرار گیرد. هنگام انجام این تمرین، پاها را راست نگهدارید و زانوها را خم نکیند.

شوره سر:

یکی از بیماریهای شایع مو، شوره سر است که باید آن را درمان کرد. بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که شوره ی  سر در اثر تغذیه نادرست ، نگرانی، هیجان ، عدم تعادل هورمونها و استفاده زیاد از مواد آرایشی مو، پدید می آید. برای مبارزه با آن، می بایست ابتدا علت را یافت و سپس به درمان پرداخت. خوردن سبزی ، مواد پروتئین دار و غذاهایی که ویتامینA وE و Bدارند، به مقدار فراوان توصیه می شود.

یکی از مؤثرترین راه های از بین بردن شوره سر، استفاده از سرکه است. به مقدار مساوی آب و سرکه را مخلوط کنید. سپس موها را به چند قسمت تقسیم نمایید و به کمک یک تکه پنبه، محلول آب و سرکه را به پوست سر بمالید. پس از آن موها را با شامپوی گیاهی بشویید.

یکی دیگر از راههای از بین بردن شوره ی  سر، استفاده از لیموترش و گلاب است. مقداری گلاب را با آب و لیمو ترش مخلوط کنید و با آن سر را ماساژ دهید، سپس موها را بشویید.

ویتامینه کردن موهای سر:

شوینده های مختلف، به خصوص شامپوها به لایه خارجی موها و همین طور به پیاز موها یعنی پوست سر، آسیب می رسانند. برحسب عادت ، هفته ای چند بار و بهتر است حداقل هفته ای یکبار آنها را ویتامینه نماییم تا میزان خسارت وارده به موها کم شود. به ترتیب زیر مواد ویتامینه را تهیه نمایید.

مقداری حنا را با آب جوش به صورت خمیر نرمی درآورده به آن یک عدد زرده تخم مرغ، نصف لیوان ماست،‌ یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه یا آب نارنج اضافه کنید. مواد را به هم بزنید به طوری که با هم کاملاً مخلوط شوند. این خمیر نرم و شل را با دست به تمام قسمتهای سر و سپس به موها بمالید. بعد به کمک یک کیسه پلاستیکی ، سر و موها را بپوشانید و روی آن یک روسری بگذارید تا گرمای کافی حاصل آید و مواد ویتامینه از طریق منافذ پوست سر به پیاز موها برسد و موهای سر نیز حالت نرم و قابل انعطاف به خود بگیرد و همین طور براق و خوش رنگ گردد.

در هنگام شستن موها به نکات زیر توجه نمایید:

1ـ حداکثر هفته ای دو بار آن هم با آب نیمه گرم حمام کنید.

2ـ هنگام شستن موها، سعی کنید از شامپوی رقیق شده استفاده کنید، به این ترتیب که کمی از شامپوها را در یک شیشه خالی ریخته و به آن آب اضافه کنیم، تا رقیق گردد. شامپوی رقیق شده ضربه کمتری به موها وارد می کند.

3ـ سعی کنید فقط یکبار موها را با شامپو بشویید و زمان شستشو را طولانی نکنید. یعنی بلافاصله پس از شامپو کردن با آب ، موهای سر را بشویید.

4ـ هرقدر شامپو به مدت طولانی تری با موها و پوست تماس داشته باشد، آسیب بیشتری به پوست سر و موها وارد می شود. این موضوع در مورد شامپوهای خارجی نیز صدق می کند.

5 ـ بهتر است در هر بار حمام رفتن و شستن موها با شامپو ، یک عدد زرده ی تخم مرغ نیز با شامپو به موها بزنید. به این ترتیب که همزمان با شامپو یک عدد زرده تخم مرغ نیز به آن اضافه کنید و سپس سر را با آن بشویید. زرده تخم مرغ ، هم یک شوینده است و هم نرم کننده و نگهدارنده و محافظت کننده طبیعی . یکی دو قطره سرکه یا آبلیمو بوی بد تخم مرغ را زایل می سازد.

 با رعایت این نکات هنگام شستشو، و رعایت تغذیه درست ، شما سالیان دراز دارای موهای پرپشت و شفاف خواهید بود.


- کچلی مردان میراث پدری است 

بیشتر موارد طاسی‌های موجود در بین مردان دارای پیش‌زمینه ژنتیکی است. این نوع کم‌مویی، طاسی مردانه یا طاسی موروثی نامیده می‌شود و شایع‌ترین نوع کم‌مویی در جهان است.

اغلب مردم روزانه بین 70 تا 150 عدد تار موی خود را به‌خصوص هنگام شست‌وشو و شانه‌کردن موها از دست می‌دهند. ریزش تارهای مو زمانی محسوس می‌شود که تعداد تارهای از دست رفته تا حدی زیاد شود که رویش مجدد موها، جای خالی موهای ریخته شده را پر نکند.

بیشتر موارد طاسی‌های موجود در بین مردان دارای پیش‌زمینه ژنتیکی است. این نوع کم‌مویی، طاسی مردانه یا طاسی موروثی نامیده می‌شود و شایع‌ترین نوع کم‌مویی در جهان است.

علاوه بر وراثت بسیاری از بیماری‌ها و تجویزهایی که برای درمان لحاظ می‌شود نیز، باعث بروز کم‌مویی در افراد می‌شود. تب‌بالا، امراض ناشی از عدم تنظیم ترشحات تیروئیدی،‌ مصرف انواع داروهایی که برای سرطان‌ها تجویز می‌شوند، همچنین زایمان، کمبود پروتئین و آهن از جمله مواردی است که موجب ریزش مو می‌شوند.

عوامل موثر در ریزش موی سر
1- ژنتیک : ژنتیک نقش مهمی در ریزش موی هورمونی یا طاسی دارد.

اگر یکی از والدین در سنین پایین شروع به از دست دادن موهای خود کند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فرزندان آن‌ها نیز همین فرایند را تجربه کنند. به دلیل اینکه الگوی طاسی مردان به علت کروموزوم X است، مردان این استعداد ژنتیکی را از طرف خانواده پدری خود به ارث می‌برند. با این وجود، دانشمندان ژن‌هایی را کشف کرده‌اند که سبب طاسی می‌شوند اما محدود به کروموزوم X نیستند. این ژن‌ها توضیح می‌دهند که مردان چگونه طاسی را از والدینشان به ارث می‌برند. ژن‌هایی که سبب از دست دادن مو می‌شوند، در مرگ سلول‌ها نقش دارند و با این کار خود، چرخه رشد مو را مختل می‌کنند.

2- داروها : عامل دیگری که با از دست دادن مو در ارتباط است، داروها هستند.

هر چه بر سن ما افزوده می‌شود، ورم مفاصل و دیگر بیماری‌ها متداول‌تر می‌شود. استفاده از داروهای غیراستروئیدی مانند ناپروکسن، ایبوپروفن و دیگر داروها که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند، می‌تواند در از دست دادن موها نیز تاثیرگذار باشد. در مقابل، بعضی داروها نیز به رشد مو کمک می‌کنند. بنابراین قبل از اینکه استفاده از دارویی را متوقف کنید یا دارویی را به داروهای خود اضافه کنید، حتما با پزشکتان مشورت کنید.

3- رژیم غذایی : رژیم غذایی نیز می‌تواند بر رشد موها تاثیر بگذارد. پروتئین برای رشد سالم موها ضروری است.

با افزایش سن، سوخت و ساز بدن کاهش یافته و افزایش وزن به یک معضل تبدیل می‌شود. رژیم‌های لاغری بیشتر اوقات مصرف پروتئین را کاهش می‌دهند؛ علاوه بر این، بالا رفتن سن بر مقدار غذای مورد نیاز بدن و چگونگی جذب و مصرف پروتئین تاثیر می‌گذارد. خوردن مواد غذایی سرشار از پروتئین و مصرف مکمل‌های پروتئینی می‌توانند ریزش مو را کاهش دهند؛ اما بهتر است قبل از آن که در رژیم غذایی خود تغییری ایجاد کنید با پزشکتان مشورت کنید.

علل ریزش موقتی مو

- بیماری‌ها : مثل دیابت ، لوپوس، بیماری تیروئید

- سوء تغذیه : پروتئین و آهن ناکافی رژیم غذایی، رژیم غذایی متغییر، بیماری‌های ویژه نظیر اختلالات غذا خوردن

- داروها : داروهای مؤثر در درمان نقرس، التهاب مفاصل، افسردگی، مشکلات قلبی و فشار خون بالا و مصرف قرص ضدبارداری

- درمان‌های طبی : شیمی درمانی و رادیوتراپی ( پس از پایان درمان، موها مجدداً رشد می‌نمایند)

- تب شدید، آنفلوانزای شدید، جراحی

- دوران نوزادی: نوزادان اغلب طی چند ماه اول زندگی موهای خود را از دست می‌دهند. این موها توسط موهای پایدارتر جایگزین می‌شوند. همچنین موی پشت سر خود را به دنبال کشیده شدن بر تشک و صندلی ماشین از دست می‌دهند.هنگامی که کودک شروع به نشستن می‌کند، رشد موها دوباره شروع می‌شود.

- زایمان : برخی خانم‌ها ریزش موی شدیدی را چند ماه پس از زایمان تجربه می‌نمایند. علت این است که در طی بارداری، موها وارد رشد فعال می‌شوند و بعد از زایمان به سرعت به وضعیت طبیعی باز می‌گردند.

چگونه مردان از ریزش مو جلوگیری کنند؟
ریزش مو عموماً در مردان میانسال به عنوان یک مشکل شایع مطرح می‌باشد، ولی این بیماری در مردان جوان قبل از سن 21 سالگی هم ممکن است بروز نماید.
اولین علامتی که در ریزش مو معمولاً ظاهر می‌شود، نازک شدن موها در نواحی شقیقه‌ها و بالای ابروهاست که منجر به بلند شدن پیشانی می‌شود. علامت دیگری که در این حالت خودنمایی می‌کند از دست دادن تعداد زیادی از موها حین شانه یا برس زدن و نیز شستشو و شامپو زدن موهاست

ریزش مو قبل از بیست و یک سالگی می‌تواند برای یک پسر جوان آزار دهنده باشد، حتی اگر او بداند که همانند سایر اعضای فامیل نهایتاً ممکن است موهای خود را از دست بدهد. از دست دادن موها در این سن که از لحاظ روانشناسی، برهه‌ی بسیار آسیب پذیری از زندگی است، می‌تواند فرد را تبدیل به یک شخص گوشه گیر با احساس نامرتبی فردی، عدم جلب نظر کردن دیگران از لحاظ اجتماعی و عقب ماندگی در امور شغلی نماید. در این زمان وی طعمه‌ای سهل الوصول برای سوء استفاده‌ی انواع «درمان‌های معجزه آسا» که گران قیمت و غیر مؤثر بوده و در جراید، تلویزیون و اینترنت مورد تبلیغ قرار می‌گیرند، می‌گردد.

پسر جوانی که قبل از بیست و یک سالگی در حال از دست دادن موهای خویش است چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟

ـ اولین قدم خوبی که وی می‌تواند بردارد، مشاوره با یک پزشک متخصص پیوند موی طبیعی است. اولین توصیه‌ای که یک پزشک متخصص پیوند موی طبیعی بایستی به چنین فردی ارائه دهد عبارتست از: «نگران و مضطرب نباش، من مشکل شما را درک می‌کنم، ریزش موی مردانه حالتی ارثی و شایع است که به طور طبیعی هر انسانی را به دردسر می‌اندازد، ولی ما به کمک یکدیگر مطمئناً می‌توانیم با اتخاذ تصمیماتی منطقی و هماهنگ با نیازهای شما در یافتن راهی برای کنترل این مشکل چاره اندیشی کنیم».

هنگامی که سن بیمار بسیار پایین است، متخصص پیوند طبیعی بایستی حتماً جلسه مشاوره را با مشارکت یکی از والدین قانونی بیمار انجام دهد تا آنان در تصمیم گیری بیمار دخیل باشند.

حضور والدین و یا اولیای قانونی بیمار هم، از لحاظ مسئولیت‌های قانونی پزشک و نیز از نظر تصمیم گیری‌های آگاهانه بیمار بسیار اهمیت دارد.

حمایت نزدیک والدین در موفقیت اقدامات درمانی توصیه شده به بیمار نقش بسزایی را ایفا می‌نماید. قدم اولیه و اساسی در ارائه هر گونه پروتکل درمانی برای بیمار، مشخص نمودن علت اصلی ریزش موی وی است، بطوری که متخصص پیوند موی طبیعی نبایستی قبل از آگاهی کامل از علت ریزش مو، هیچ گونه اقدام درمانی را شروع نماید.

شایع‌ترین علت ریزش موی مردانه علل هورمونی ژنتیکی می‌باشد، ولی با این حال پزشک متخصص بایستی سایر علل را در بیمار خود با دلایل کافی رد نماید.

اقدامات درمانی شتابزده قبل از رسیدن به تشخیص واقعی، غیر مؤثر و از لحاظ اقتصادی نیز به بیمار خسارات زیادی را وارد می‌نماید.

ریزش مو در زنان با مردان فرق دارد

تنک شدن تدریجی موها در زنان اغلب با افزایش سن مشاهده می‌شود و با ریزش مو در مردان متفاوت است. ریزش مو در زنان بسیار نادر است. ترشح و تنظیم هورمون‌ها، در ریزش موی سر در زنان نقش مهمی دارد. از هر 8 زن، یک نفر قبل از دوره یائسگی و از هر 3 زن، یک نفر بعد از دوره قاعدگی دچار ریزش مو می‌شوند.

در طول دوره بارداری، موی سر پرپشت‌تر و براق می‌شود. اما بعد از زایمان ریشه مو وارد مرحله استراحت شده و از مرحله فعال بودنِ خود، خارج می‌شود و حدوداً سه ماه بعد از زایمان ریزش موی سر آغاز می‌شود.

شیوه معالجه کم‌مویی در زنان مشابه درمان‌هایی است که برای مردان در نظر گرفته می‌شود. ریزش مو در مردان بر خلاف زنان، به صورت متمرکز بروز می‌کند، یعنی از نقطه خاصی شروع شده و به مرور پیشرفت می‌کند. اما ریزش مو در زنان بیشتر به صورت یکنواخت و پراکنده است.

در بیشتر موارد، انواع تقویت‌کننده‌ها تجویز می‌شود، اما متاسفانه به رغم ادعای تولیدکننده‌ها، پروتئین و کلاژن موجود در شامپوها و اسپری‌های مو، توانایی ترکیب با ساقه مو را ندارند و نمی‌توانند از این راه موجب افزایش استقامت مو شوند.

- دلایل ریزش مو در زنان ؟
تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند. کم شدن مو در زنان به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد ولی بحث جدی در این رابطه -حداقل در مورد زنان – صورت نگرفته است در بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است .بنابر این اجازه دهید ابتدا بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو می شود را بیان کنیم.

- کمبود آهن

فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

- اختلالات غده تیروئید

در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید ریزش مو اتفاق می افتد.

- کاهش مقدار استروژن

خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند . زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی- برای مثال تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی – نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

- تغییرات هورمونی بعد از حاملگی

مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از ۶ ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نرمال است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است ۰( نسبت به زمان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون ریزش مو از حد نرمال کمتر می شود)

telogen efflovium- -(تلوژن افلووین)

این یک اصطلاح برای بیان ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی است که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد (این اصطلاح همچنین برای بیان ریزش ناگهانی مو که در نتیجه یکی از علت های ذکر شده اتفاق می افتد مانند تغییرات هورمونی بعد از زایمان نیز صدق می کند.)

- داروها

خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شود . بنابر این اگر این مسئله برای شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید.

- مقدر زیاد ویتامین آ یا سلنیوم:

در موارد نادر ممکن است از این مکمل استفاده شود زیرا در بسیاری موارد مصرف مولتی ویتامین نیاز را مرتفع می کند.

مطالعات متعدد اخیر که در مورد علت ریزش مو در مردان صورت گرفته نشان می دهد که مصرف دخانیات نیز باعث افزایش ریزش مو می شود اما مشخص نیست که در زنان نیز چنین تاثیری داشته باشد . اما به طور کلی مصرف سیگار بنابه دلایل بسیار مضر است . بنابراین فرق نمی کند که آیا ریزش مو نیز در بین این دلایل باشد یا نه.

اما بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. و بهترین نقطه برای تشخیص انجام تست خون است تا ازاین طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود.

اگر پزشک علت قابل درمان برای ریزش مو تشخیص نداد ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیر قابل اجتناب است اما با این حال داروهایی و جود دار که رشد دوباره مو را تحریک می کند.

• روگان(نام تجاری برای داروی ماینوکسیدل): این دارو به صورت موضعی مصرف می شود یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی پوست سر ، خون رسانی به پوست سر راافزایش می دهد . در نتیجه فولیکول ها ی مو مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کند و در فولیکول های مو شروع به بزرگتر شدن می کند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

• پروپسیا(نام تجاری برای داروی فناستراید): این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستسترون به دهیدروتستسترون یا DHTمی شود (دهیدروتستسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و درنتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود) البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود. البته همان طور که درمورد داروی اول بیان شد زنان حامله یا زنانی که قصد حامله شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسید ه لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.

البته در مورد دو داروی ذکر شده لازم است به این نکته اشاره شود که مادامی که این دارو مصرف می شود ریزش مو قابل درمان و کنترل است ولی اگر درمان کنار گذاشته شود وضعیت به حالت قبل برمیگردد.


- مو
اجازه دهید قبل از بیان دلایل این حقیقت را روشن کنیم که تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند . کم شدن مو در زنان به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد ولی بحث جدی در این رابطه -حداقل در مورد زنان - صورت نگرفته است در بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است .

بنابر این اجازه دهید ابتدا بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو می شود را بیان کنیم.
1- کمبود آهن : فقر آهن -در صورت داشتن یا نداشتن آنمی- می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از قرص های آهن مکمل استفاده کنید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید. زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.
2- اختلالات غده تیروئید: در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید ریزش مو اتفاق می افتد.
3- کاهش مقدار استروژن: خیلی از زنان ، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند . زمانیکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی- برای مثال تغییر میزان استفاده از داروهای ضد حاملگی - نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.
4- تغییرات هورمونی بعد از حاملگی : مادرانی که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از 6 ماه نیز ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نورمال است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است 0( نسبت به زمان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون ریزش مو از حد نورمال کمتر می شود)
telogen efflovium-5-(تلوژن افلووین): این یک اصطلاح برای بیان ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی است که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد (این اصطلاح همچنین برای بیان ریزش ناگهانی مو که در نتیجه یکی از علت های ذکر شده اتفاق می افتد مانند تغییرات هورمونی بعد از زایمان نیز صدق می کند.)
6- داروها: خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شود . بنابر این اگر این مسئله برای شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید.
7 - مقدر زیاد ویتامین آ یا سلنیوم: در موارد نادر ممکن است از این مکمل استفاده شود زیرا در بسیاری موارد مصرف مولتی ویتامین نیاز را مرتفع می کند.
مطالعات متعدد اخیر که در مورد علت ریزش مو در مردان صورت گرفته نشان می دهد که مصرف دخانیات نیز باعث افزایش ریزش مو می شود اما مشخص نیست که در زنان نیز چنین تاثیری داشته باشد . اما به طور کلی مصرف سیگار بنابه دلایل بسیار مضر است . بنابراین فرق نمی کند که آیا ریزش مو نیز در بین این دلایل باشد یا نه.
اما بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند. و بهترین نقطه برای تشخیص انجام تست خون است تا ازاین طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود.
اگر پزشک علت قابل درمان برای ریزش مو تشخیص نداد ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیر قابل اجتناب است اما با این حال داروهایی و جود دار که رشد دوباره مو را تحریک می کند.
• روگان(نام تجاری برای داروی ماینوکسیدل): این دارو به صورت موضعی مصرف می شود یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی پوست سر ، خون رسانی به پوست سر راافزایش می دهد . در نتیجه فولیکول ها ی مو مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کند و در فولیکول های مو شروع به بزرگتر شدن می کند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.
• پروپسیا(نام تجاری برای داروی فناستراید): این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستسترون به دهیدروتستسترون یا DHT می شود (دهیدروتستسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و درنتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود) البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود. البته همان طور که درمورد داروی اول بیان شد زنان حامله یا زنانی که قصد حامله شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسید ه لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.
البته در مورد دو داروی ذکر شده لازم است به این نکته اشاره شود که مادامی که این دارو مصرف می شود ریزش مو قابل درمان و کنترل است ولی اگر درمان کنار گذاشته شود وضعیت به حالت قبل برمیگردد .

- استرس، علت ریزش مو و طاسی در ایرانیان
دبیر انجمن پوست ایران گفت:«زندگی شهرنشینی و انواع استرس‌های محیطی ریزش مو و طاسی را در میان ایرانیان افزایش داده است.»
محمد گلشنی افزود، عامل 90 درصد ریزش موی مردان زمینه ارث است و استرس محیطی این وضعیت را تسریع می‌بخشد.
وی ادامه داد: استرس‌های صنعتی، خانوادگی، مشکلات روحی و روانی و تغذیه نامناسب مو و ریزش مو را در افراد کم کرده و در مقابل میزان ریزش را افزایش می‌دهد.
دبیر انجمن پوست ایران رابطه آلودگی هوا و ریزش موی سر را اثبات شده نداست و گفت:«بر اساس آمار جهانی در سن 20 سالگی 25 درصد مردان دچار طاسی می‌شوند، در چهل سالگی 35 درصد و در هفتاد سالگی تا 65 درصد شاهد ریزش مو در مردان هستیم.
وی گفت، مسئله سن در افزایش ریزش موی سر افراد موثر است. ریزش مو در مردان بیشتر تابع ارث است و در زنان مشکلات هورمونی، کم‌کاری و پرکاری تیروئید، کمبود ویتامین‌ روی، آهن و پروتیئن‌ها باعث ریزش موی سر آنان می‌شود.
گلشنی در مورد وضعیت بیماری‌های پوستی در کشور نیز گفت: «سرطان پوست جزء شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران است. پوست ایرانی‌ها به نسبت سایر کشورها خیلی سفید رنگ نیست به همین دلیل در مقابل تابش آفتاب مقاوم‌تر است و سرطان‌های مربوط به خال کمتر دیده می‌شود.»
وی ادامه داد، اما به دلیل در معرض قرار گرفتن اشعه ماوراء بنفش قسمت‌هایی که از بدن بیرون است در معرض سرطان قرار می‌گیرد و افرادی که در حرفه‌های کشاورزی، دریانوردی و باغبانی فعالیت می‌کنند بیشتر در معرض نور آفتاب و سرطان قرار دارند.
- موها نشان‌دهنده سلامتی بدن‌اند؟
کارشناسان درباره تعداد طبیعی موهای ریخته شده در روز بر این باورند که روزانه 100 تار مو یا بیشتر از سر ما می ریزد.90 درصد ریزش مو در مردان، ژنتیکی و ارثی است.
شوره سر
شوره سر در واقع سلول های مرده پوست سر است و مسری نیست.
برخی پزشکان بر این باورند که علت شوره سر، رشد بیش از اندازه یک نوع قارچ می باشد.
از دیگر علت ها می توان به پوست چرب، استرس، چاقی، سرما، آب و هوای خشک، اگزما و پسوریازیس اشاره کرد. خارش سر نیز می تواند باعث شوره سر شود.
برای کاهش تجمع سلول های مرده پوست، از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید. به مدت 5 دقیقه، شامپو را بر سرتان بمالید و سپس آب بکشید.
شوره زرد سر
اگر تکه های شوره سرتان، چرب و زرد بود، ممکن است دچار بیماری درماتیت شوره ای شده باشید. درماتیت شوره ای، یک بیماری التهابی پوست است که می تواند در محل هایی که تعداد زیادی غدد چربی موجود است (پوست سر و صورت)، ظاهر شود
این بیماری در اثر مشکلات هورمونی، قارچ ها و برخی مشکلات عصبی به وجود می آید و با کمک شامپوهای ضد شوره و داروهای استروئیدی و ضد قارچ درمان می شود.
ریزش طبیعی مو
کارشناسان درباره تعداد طبیعی موهای ریخته شده در روز بر این باورند که روزانه 100 تار مو یا بیشتر از سر ما می ریزد. 90 درصد فولیکول های مو، در هر زمان مو را تولید می کنند و 10 درصد باقیمانده، در مرحله استراحت (تلوژن) هستند و بعد از 2 تا 3 ماه، این موها نیز می ریزند. به طور کلی موهای جدید، جایگزین موهای قدیمی می شوند.  
جراحی، زایمان، برخی داروها، تغذیه غلط، استرس شدید و مشکلات تیروئید موجب می شوند که موها در مرحله استراحت (تلوژن) باقی بمانند.
کشیدن موها و یا سفت بستن موها (با کش یا گیره) باعث تخریب فولیکول های مو و در نتیجه شکستن و ریزش آنها می شود
کچلی منطقه ای
در کچلی منطقه ای، سیستم ایمنی بدن اشتباها به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریختن موها می شود. اکثر مردم دارای 1 تا 2 منطقه بدون مو بر سر خود هستند، ولی در برخی، تمام موها می ریزند.
کچلی منطقه ای مسری نیست و علت آن، مسائل روحی-روانی می تواند باشد. موها ممکن است دوباره رشد کنند و با درمان تحت نظر پزشک متخصص، رشد موها تسریع می شود.
ریزش مو در مردان
90 درصد ریزش مو در مردان، ژنتیکی و ارثی است. ریزش مو را فقط از خانواده پدری خود به ارث نمی ببرید، بلکه ممکن است از خانواده مادری خود نیز ارث ببرید، برای مثال: ممکن است پدر مادرتان، ریزش مو داشته باشد.
طاسی مردانه، از ریزش مو در شقیقه ها شروع می شود و تا تاج سر ادامه می یابد.
ریزش مو در زنان
ریزش مو در زنان نشان می دهد موی سر آنها نازک و شکننده شده است. زنان به ندرت طاس می شوند و آنها بسیار آهسته تر از مردان، موهای خود را از دست می دهند. موی بلند فشاری را بر ریشه مو وارد نخواهد کرد.
آلوپسی (کم پشتی مو) و تخریب مو
کشیدن موها و یا سفت بستن موها (با کش یا گیره) باعث تخریب فولیکول های مو و در نتیجه شکستن و ریزش آنها می شود.
موهای مصنوعی و چیزهایی که به موها می زنید، نیز گاهی باعث آلوپسی می شوند، زیرا فشار زیادی بر موها وارد می کنند. معمولا، کوتاه کردن مو باعث رشد مجدد مو می شود.
سفید شدن مو
سفیدشدن موها، معمولا بر اثر افزایش سن نیست. اگر شما هنوز 40 سال ندارید و چند تار مویتان سفید شده است، این مسئله را در خانواده خود ببینید، زیرا ارثی است.
سفید شدن زودرس موها می تواند به علت کم خونی، مشکلات غده تیروئید، کمبود ویتامین B12 و ویتیلیگو (یک نوع بیماری پوستی) باشد.
آسیب مو در اثر آفتاب
اگر زیاد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، موهایتان خشک و شکننده می شوند. اگر دارای موهای نازک باشید، خطر آفتاب سوختگی در پوست سرتان افزایش می یابد. بنابراین بهتر است روزهای آفتابی، کلاه بر سرتان بگذارید (البته آقایان).
عوامل آسیب‌رسان به مو
خشک کردن (مثل سشوار)، رنگ کردن، دکلره کردن و حتی زیاد برس کشیدن موها باعث تخریب لایه بیرونی مو (کوتیکول) می شود. هنگامی که هسته داخلی مو در معرض این عوامل باشد، موها خشک و کم پشت می شوند. این عوامل به صورت جزئی باعث از دست دادن سلامتی مو می شوند.
ریزش مو را فقط از خانواده پدری خود به ارث نمی ببرید، بلکه ممکن است از خانواده مادری خود نیز ارث ببرید
ریزش مو در اثر برخی داروها
در میان داروهایی که موجب ریزش مو می شوند، می توان از این داروها نام برد:
داروهای پایین آورنده کلسترول
داروهای ضد افسردگی
داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی ( NSAIDs)
داروهای یائسگی
داروهای ضدبارداری
آنتی بیوتیک ها
معمولا وقتی مصرف این داروها را قطع کنید، ریزش مو نیز متوقف می شود.
تغذیه مو
برای سالم ماندن مو؛ نیاز به پروتئین، آهن، چربی امگا3، روی و ویتامین A دارید. البته مصرف زیاد ویتامین A موجب ریزش مو می شود، پس مراقب باشید.
رژیم خیلی کم کالری باعث می شود که مواد مغذی به بدن و موهایتان نرسد. اگر فردی کمبود شدید تغذیه ای داشته باشد، موها کاملا می ریزند.
اگر خواهان موهای درخشان و سالم هستید، ماهی و گردو (منبع امگا3)، اسفناج و هویج (منبع ویتامین A)، آجیل (منبع سلنیوم) و قارچ (منبع روی) مصرف کنید.
برای حفظ سلامت موها، لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجات مصرف کنید.
ماساژ پوست سر
هیچ مدرکی دال بر این که ماساژ پوست سر باعث کندی ریزش موها می شود، وجود ندارد.
ماساژ سر باعث کاهش استرس می شود. در پوست سر، پایانه های عصبی وجود دارد که باعث حساس شدن پوست سر نسبت به تماس می شود. مالش پوست سر باعث کاهش این حساسیت می شود.
ماساژ دادن پوست باعث آزاد شدن هورمون هایی از قبیل دوپامین و سروتونین نیز می شود.

- ریزش موی سر، موخوره و درمان آن و...
ریزش موی سر، موخوره و درمان آن و...
مو و علل ریزش و درمان آن

در انسان پیاز یا فولیکول مو به دو دسته تقسیم می شود :
1)موی کرکی : در سراسر پوست بدن به جز کف دست و پا این نوع مو دیده می شود.
2)موی انتهایی یا ترمینال : در قسمت سر و بعضی قسمت های دیگر بدن دیده می شود. این نوع مو زبر و خشن است.
رشد مو دارای دوره های رشد ، انتقالی و استراحت است.
طول مدت دوره رشد مو در سر حدود سه سال ، دوره انتقالی 2 تا 4 هفته و دوره استراحت حدود 3 تا 4 ماه است.
در روی سر انسان حدود صد هزار پیاز مو وجود دارد و با احتساب این که هر مو حدود هزار روز رشد دارد ؛ پس ریختن روزانه صد مو در سر طبیعی است و بیشتر از آن نیاز به پیگیری دارد.
برای از بین بردن موخوره باید روش شانه زدن را اصلاح نمود. به این صورت که باید برای شانه کردن از شانه و یا برس غیر فلزی و به طور خیلی ملایم استفاده کرد چون در حقیقت موخوره یک آسیب فیزیکی به مو است.

علل ریزش مو

ریزش مو دارای علت های فراوانی است که از آن جمله می توان به موارد ارثی ، هورمونى ، تغذیه اى ،اعصاب و روان ، مصرف دارو ، بیماری هاى داخلى و پوستی ، اعمال جراحی و بارداری اشاره کرد.
- طاسی نوع مردانه : این نوع ریزش مو که در مردان و بیشتر در سنین 20 تا 50 سالگی اتفاق می افتد شایعترین فرم ریزش مو است و زمینه ژنتیکی دارد. این نوع ریزش مو در 46% مردان گزارش می شود. طاسی در مناطق پیشانی و گیجگاهی بیشتر است. علت آن حساسیت بیش از حد پیاز مو به هورمون های مردانه است.
این نوع طاسی درمان قطعی ندارد و تنها درمان پذیرفته شده در آن داروی ماینوکسیدیل(MINOXIDIL) است که تحت شرایط خاصی مؤثر است:
1 – در مواردی که ریزش مو اخیراً ایجاد شده باشد و شدید نباشد.
2 – تنها در مناطقی که کاملاً طاس نشده باشد مؤثر است.
3 – کمتر از 10 سال از شروع ریزش گذشته باشد.
4 – ناحیه مبتلا کمتر از 10 سانتی متر قطر داشته باشد.
5 – با قطع دارو تمام موهای جدید ایجاد شده خواهند ریخت بنابراین در تمام مدت باید مصرف شود.

طاسی نوع زنانه

در زنان با سن بالای 40 رخ می دهد و شکل ریزش مو ، با مردان متفاوت است و به جای ناحیه ی پیشانی ، از فرق سر شروع می شود. علت ایجاد آن بیماری هایی است که هورمون های مردانه را در خود افزایش می دهند. درمان این حالت ، درمان بیماری زمینه ای است و با کاهش این هورمون ها ریزش مو مرتفع می شود.

سوء تغذیه

چه به صورت عدم دسترسی به مواد غذایی و چه به صورت رژیم غذایی جهت کاهش وزن و غیره یکی از علت های ریزش مو است؛ کمبود تغذیه ای پروتئین ، اسیدهای چرب ضروری ( که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذا به بدن برسد ( و کمبود ویتامین ها و املاح از علل مهم ریزش مو است که قابل پیشگیری و درمان می باشد.

شــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی، کمبود آهن بدن است که با مصرف غذاهای حاوی آهن و یا قرص آهن این مشکل برطرف می گردد.
-وجود استرس ( فشار روحی ) ، ناراحتی و افسردگی می تواند از علل ریزش مو در افراد باشد.
با کنترل این هیجانات ( که البته اگر به وسیله خود شخص صورت گیرد نتیجه مطلوب تری دارد؛ در مدت زمان کوتاهی این ریزش مو برطرف می گردد .

از علل دیگر ریزش مو می توان مصرف داروها

را نام برد. همه داروها باعث ریزش مو نمی شوند و یک داروی خاص نیز در تمام افراد باعث ریزش مو نمی شود ( بعضی افراد به داروهای خاصی حساسیت بیشتری نشان می دهند که مربوط به سیستم داخلی بدن در غیر فعال کردن و هضم دارو می شود). داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی از مواردی هستند که در اغلب افراد باعث ریزش مو می شوند.


مصرف برخی داروهای ضد افسردگی و ضد تیروئید.همه داروها باعث ریزش مو نمی شوند و یک داروی خاص نیز در تمام افراد باعث ریزش مو نمی شود داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی از مواردی هستند که در اغلب افراد باعث ریزش مو می شوند.

مصرف برخی داروهای قلبی – عروقی و قطع قرص های پیشگیری از حاملگی پس از مصرف طولانی نیز از موارد شایع ریزش موی دارویی هستند.

بعضی از بیماری هایی داخلی و پوست

می توانند ریزش مو ایجاد کنند؛ مثلاً وجود تب بالا باعث ریزش مو در افراد در چند ماه آینده می شود.
افرادی که بیماری موضعی پوستی در قسمت سر و یا درگیری پوستی وسیع دارند ممکن است ریزش مو داشته باشند؛ از جمله این بیماری ها می توان درگیری گسترده داء صدف ، لوپوس ، بیماری های تاولی و ... را نام برد.

اعمال جراحی و بارداری

نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. فاصله مدت این بیماری ها و شروع ریزش مو معمولاً 6 – 2 ماه می باشد؛ مثلاً در خانم ها حدود 3 ماه بعد از زایمان، ریزش مو شروع می شود که علت های زیادی برای آن وجود دارد از جمله : کم خونی ، وجود استرس زایمان ، بالا بودن هورمون ها در طول بارداری و غیره . علت های دیگری نیز وجود دارد که در افراد محدودی ریزش مو ایجاد می کنند و ذکر آنها در حوصله این مبحث نیست.

موخوره

«موخوره» با اصطلاحی که در عام آن را به عنوان بیماری می دانند منافات دارد. در واقع این یک آسیب مو توسط خود فرد می باشد. از جمله این آسیب ها می توان از زدن برس به طور خشن به موها یا استفاده از رنگ های مو به طور مکرر و آسیب به مو با سشوار ذکر کرد؛ و در واقع هیچ نوع عامل قارچی یا میکروبی در ایجاد آن نقش ندارد.
برای از بین بردن موخوره باید روش شانه زدن را اصلاح نمود. به این صورت که باید برای شانه کردن از شانه و یا برس غیر فلزی و به طور خیلی ملایم استفاده کرد چون در حقیقت موخوره یک آسیب فیزیکی به مو است. همچنین قیچی کردن انتهای موها از چند سانتی متر بالاتر و مصرف شامپوهای نرم کننده و حالت دهنده و همچنین استفاده از ژل های ملایم به مقدار کم و یا روغن نارگیل مخصوصاً قبل از سشوار کشیدن می تواند از ایجاد موخوره جلوگیری کند و نیز در درمان آن مؤثر باشند.

ریزش موی سر در آقایان

مردانی که دچار ریزش موی سر نمی شوند، احتمالاً هورمون تستوسترون کمی دارند. هورمون مردانه تستوسترون دارای یک مشتقی بنام دی هیدروتستوسترون می باشد که باعث طاسی سر می شود.
با افزایش سن، موی قسمت های جلو و وسط سر، نازک تر، روشن تر و کوتاه تر می شوند تا جائیکه به سختی می توان آنها را دید.
محلول 2 درصد مونوکسیدیل بنام (راگین)، جریان خون را به سمت موها افزایش داده و ریزش آنها را آهسته می کند، اگر چه باعث رویش موی جدید نمی شود.
داروی دیگر اسپیرونولاکتون است که جلوی عمل هورمون های مردانه را که باعث ریزش مو می شوند، می گیرد ولی اگر این دارو بصورت خوراکی مصرف شود باعث  عدم توانایی تولید مثل می شود. اما اگر بصورت محلول2 درصد در الکل برروی پوست سرمالیده شود، ریزش مو را کم می کند.
وقتیکه محلول راگین به همراه محلول اسپیرونولاکتون به پوست سر مالیده شود، بوی نا مطبوعی ایجاد می کند، در نتیجه نبایستی با هم مصرف شوند. برای جلوگیری از ایجاد این بوی بد، می توانید محلول راگین را صبح ومحلول2 درصد اسپیرونولاکتون ( محلول در الکل اتیلیک به همراه پروپیلن گلیسول) را شب هنگام به پوست سرتان بمالید.
ولی اداره غذا و دارو مصرف محلول اسپیرونولاکتون را برای درمان ریزش مو یا حفظ سلامت موها مجاز نمی داند، در نتیجه در حال حاضر فقط ازمحلول مونوکسیدیل ( راگین) برای درمان ریزش مو استفاده می شود.
مردان و زنان دو هورمون مردانه در بدن خود دارند: تستوسترون و دی هیدروتستوسترون.
تستوسترون برای توانایی جنسی لازم است و باعث ریزش مو نمی

شود. ولی در داخل سلول های بدن، تستوسترون به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود که باعث ریزش مو می شود.
داروی پروسکار (Proscar) که برای درمان بزرگی پروستات تجویز می شود، مانع تشکیل دی هیدروتستوسترون می شود ولی تا حالا ثابت نشده است که این دارو از ریزش مو در افراد جلوگیری می کند، به همین دلیل پزشکان در استفاده از آن تردید دارند


پیشنهاد ما به شما:


پودر پر پشت کننده مو


پودر پر پشت کننده مو در 30 ثانیه

100% طبیعی و دارای کیفیت عالی

مقاوم در برابر آب،باد و باران

ساخته شده از بهترین مواد اولیه آلمانی

اعتماد به نفس خود را بدست آورید!

چه هدیه ای بهتر از جوانی؟

چندین سال جوانتر شوید!!

تاپیک محصول جدیدی میباشد که به صورت حیرت انگیزی با رشته موهای سر ترکیب میشود و کاملا با رشته مو های نازک و ضعیف سر پیوند میخورد و باعث پرپشت شدن مو های سر می شود .
این رشته ها از جنس پروتئین موی سر است که از طریق فرایندی منحصر به فرد ساخته شده اند که به گونه ای غیرقابل تشخیص باموهای شما یکی میشوند با مصرف آن بلافاصله موی سر شما پرپشت تر شده و ظاهر طبیعی گذشته خود را باز می یابد به گونه ای که هرگز حتی تصور آن رانکـرده اید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد