ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

عرضه گوشت چرخ‌کرده آماده ممنوع!

رییس اداره نظارت بر بهداشت‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان گفت: عرضه گوشت چرخ کرده از قبل آماده شده ممنوع است و گوشت صرفاً باید در حضور مشتری چرخ شود.

دکترمینا قاضی‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کویر، در رابطه با ویژگی‌های گوشت سالم و بهداشتی اظهارکرد: گوشت قرمز تازه باید دارای رنگ و رطوبت طبیعی و عاری از هرگونه تورم، خون‌مردگی، تغییر رنگ و ذرات خارجی باشد.

وی افزود: گوشت باید دارای قوام سفت و خاصی بوده و نباید لزج، خشک یا چروکیده باشد و هرگونه تغییر رنگ گوشت قرمز به سبز، قهوه‌ای و خاکستری یا ایجاد یک لایه لزج و چسبناک و استشمام بوی غیرطبیعی از علائم بارز و اصلی فساد گوشت است.

قاضی‌زاده بیان کرد: برای دستیابی به تردی مناسب، لازم است گوشت قرمز تازه قبل از طبخ یا انجماد حداقل به مدت 48-24 ساعت در دمای یخچال (4-0 درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.


  


رییس اداره نظارت بر بهداشت‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه تشخیص گوشت دام‌های مختلف از روی مشخصات ظاهری لاشه و آزمایش گوشت امکان‌پذیر می‌باشد تصریح کرد: به علت آلودگی‌های محیطی و امکان ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام، باید از مصرف گوشت‌های کشتار شده در خارج از کشتارگاه و فاقد مهر دامپزشکی اجتناب شود.

وی گفت: گوشت قرمز باید ممهور به مهر دامپزشکی به صورت کاملاً مشخص و خوانا با کد کشتارگاه مربوطه باشد و از منابع مجاز عرضه تهیه شود.

قاضی‌زاده اظهارکرد: عرضه گوشت چرخ کرده از قبل آماده شده ممنوع است و گوشت صرفاً باید در حضور مشتری چرخ شود ضمن اینکه از خرید گوشت قرمز تازه که در بیرون یخچال قصابی‌ها نگهداری می‌شوند، خودداری و لازم است گوشت تازه در یخچال فروشگاه نگهداری و پس از تقاضای مشتری به بیرون یخچال و تحویل شود.

وی ادامه‌داد: نگهداری گوشت قرمز همراه با سایر فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت‌مرغ، تخم‌مرغ، آلایش‌های خوراکی و ماهی در کنار هم در یک یخچال ممنوع می‌باشد.

رییس اداره نظارت بر بهداشت‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان سپس با اشاره به گوشت‌های منجمد نیز گفت: گوشت‌های منجمد وارداتی مجاز، باید در کارتن‌های دارای مشخصات شرکت سفارش دهند و تاریخ تولید و انقضاء عرضه شوند.

قاضی‌زاده تصریح‌کرد: کارتن‌های دارای برچسب نظارت دامپزشکی و مهر ذبح شرعی باشند و همچنین قطعات گوشت داخل کارتن باید دارای ظاهری مناسب بوده و در لفاف‌های سالم نایلونی پیچیده شده باشند.

وی اظهارکرد: عمر ماندگاری گوشت قرمز تازه، سه روز و به صورت منجمد حداکثر 9 ماه است، گوشت قرمز تازه و منجمد بسته‌بندی باید در بسته‌های سالم، دست‌نخورده و با درج کد بهداشتی مجاز دامپزشکی کارگاه مربوطه به همراه تاریخ تولید و انقضاء باشد.

رییس اداره نظارت بر بهداشت‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمان به علائم فساد گوشت قرمز منجمد اشاره کرد و افزود: رنگ غیرطبیعی با وجود لکه‌های قارچی سبزرنگ یا لکه‌های قهوه‌ای رنگ ناشی از سوختگی انجماد روی گوشت، خارج‌شدن از انجماد یا سپری شدن تاریخ انقضاء، وجود ترشحات خونی به صورت مایع یا منجمد در لفاف‌های قطعات گوشت و بوی غیرطبیعی از جمله نشانه‌های فساد گوشت منجمد به شمار می‌روند.

قاضی‌زاده ادامه داد: گوشت‌های منجمد تولید داخل هم به جز متفاوت بودن بسته‌بندی باید تمام ویژگی‌های ذکر شده را داشته باشند و شایسته است شهروندان از خرید گوشت‌های منجمد فاقد بسته‌بندی معتبر خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظارت بهداشتی بر گوشت قرمز و سایر فرآورده‌های خام دامی همچون مرغ، ماهی، میگو، شیر، عسل، تخم‌مرغ، آلایش‌های خوراکی و ... صرفاً از وظایف دامپزشکی است، ضرورت دارد هرگونه تخلف احتمالی در عرضه این موارد به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اعلام شود.


شهر خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد