ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

درخواست کارگردان پاکستانی برای تولید مشترک فیلم با ایران

درخواست کارگردان پاکستانی برای تولید مشترک فیلم با ایران


خبرگزاری تسنیم: سید نور، کارگردان سینمای پاکستان در جمع رسانه های لاهور پاکستان گفت: امیدواریم که در آینده با استفاده از تولید فیلم‌های مشترک، روابط اقتصادی و فرهنگی ما با ایران به خصوص در زمینه صنعت فیلم پاکستان، گسترش یابد.



  به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید نور، کارگردان نامدار صنعت سینمای پاکستان و اکبر برخورداری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور، در کنفرانس مطبوعاتی با موضوع جشنواره فیلم فجر ایران و دستاوردهای آن و نیز همکاری دو کشور برای تولید فیلم که محل خانه فرهنگ کشورمان در لاهور برگزار شد، شرکت کردند.

اکبر برخورداری، در آغاز این کنفرانس مطبوعاتی گفت: جشنواره فیلم فجر، از سه سال بعد از انقلاب اسلامی ایران هر سال با حضور نمایندگان کشورهای مختلف برگزار می‌شود که امسال نیز در بخش بین‌الملل آقای سید نور، به عنوان میهمان ویژه حضور داشت.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شایع شد که حکومت دینی مخالف استفاده از سینما و فناوری روز است جمهوری اسلامی صنعت سینما را نابود خواهد کرد؛ در حالیکه اصلاً اینطور نبوده و نخواهد بود. اسلام مخالف سینما و استفاده از تکنولوژی نیست و استفاده از این ابزار را برای ارتقا و تعالی بشر توصیه می‌کند.

برخورداری ادامه داد: سینمای ایران قبل از انقلاب اسلامی مرکز اشاعه فساد بود و حضرت امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران فرمودند: «ما مخالف سینما نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم.» از نظر امام (ره) سینما یک دستگاه آموزشی و یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت مردم و تربیت انسان باشد.

وی با بیان اینکه سینما باید ذهن جوانان را آماده بازگشت و اتکا به خود کند، گفت: علامه محمد اقبال لاهوری نیز بر اتکا به خود تأکید دارد؛ سینما و هنر باید مروج اندیشه، فکر و اخلاق در جامعه باشد؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران نیز هنر سینما را برترین هنر می‌داند و می‌فرمایند: «فیلم و سینما وسیله‌ای بلیغ و تبیین کننده‌ای رسا برای ارایه برترین حقایق عالم یعنی حقیقت دین است.»

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور، سخنان خود را اینگونه ادامه داد: مضمون فیلم باید در اصلاح جامعه و توسعه و ترقی کشور و برقراری نظم اجتماعی باشد. بعد از انقلاب اسلامی فیلم‌های متعددی با اتخاذ این سیاست ساخته شد.

وی افزود: سینمای ایران در سال‌های اخیر در جشنواره‌های متعدد شرکت و جوایز ارزنده‌ای کسب کرده است و کارگردانان ایرانی با دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی فیلم مشترک تولید کرده‌اند؛ حال چرا نباید با کشور دوست و برادر و همسایه یعنی پاکستان که از لحاظ فرهنگی مشترکات بسیاری داریم، تولید مشترک داشته باشیم؟

در ادامه سید نور، کارگردان نامدار صنعت سینمای پاکستان، ضمن تقدیر از تمامی رسانه‌ها و نمایندگی فرهنگی ایران در لاهور گفت: فیلم‌های ایرانی زیادی را تماشا کرده‌ام و سعی کردم که چیزهای جدیدی از آنها یاد بگیرم. همین سعی و تلاش من باعث شد که به ایران بروم. البته آقای برخورداری تلاش کردند تا بتوانم در جشنواره فیلم فجر ایران شرکت کنم.

وی افزود: این اولین جشنواره فیلم یک کشور اسلامی بود که در آن حضور یافتم. پیش از این در بسیاری از جشنواره‌های فیلم در کشورهای مختلف شرکت کردم؛ اما برای اولین بار شاهد چنین جشنواره باشکوهی در کشور اسلامی بودم. میهمان‌نوازی و پذیرایی کشور ایران، به من درس اسلام را آموخت.

سید نور ادامه داد: در این جشنواره افراد زیادی از کشورهای مختلف به همراه هیأت‌های خود شرکت کرده بودند؛ ولی من تنها از پاکستان در این جشنواره شرکت کرده بودم و این امر برای کشور باعث تأسف است و بیان‌گر وضعیت ما در صنعت سینما است.

این کارگردان پاکستانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی ایران و رییس سابق مؤسسه فرهنگی اکو، در این جشنواره به من گفت که باعث تعحب است که پاکستان شما وزارت فرهنگ ندارد. در جواب گفتم که درست است که صنعت سینمای ما با مشکلاتی مواجه است؛ ولی من از این جشنواره و کشور ایران چیزهای فراوانی یاد گرفتم و با انگیزه‌ای جدید سعی می‌کنم که در کشور خود صنعت فیلم را دوباره در جاده ترقی و پیشرفت قرار دهم.

وی افزود: همچنین مسئولان صنعت سینمای ایران اظهار کردند که آماده هرگونه همکاری و تعاون در ساخت فیلم به ویژه فیلم‌های مشترک با پاکستان هستند. امیدواریم که در آینده با استفاده از تولید فیلم‌های مشترک، روابط اقتصادی و فرهنگی دو کشور به خصوص در زمینه صنعت فیلم پاکستان، گسترش یابد.

سید نور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که آیا ایران فقط به دنبال آموزش صنعت فیلم پاکستان است یا در ساخت فیلم‌های مشترک نیز همکاری خواهد کرد و این همکاری آیا مانند کشور هند خواهد بود که با بودجه پاکستان با کارگردان و بازیگران هندی فیلم می‌سازد که در آن فقط نام پاکستان وجود دارد، گفت: ایران هیچگونه نیاز و تقاضایی برای تولید فیلم مشترک با پاکستان ندارد. این خواسته ماست که با کشور ایران فیلم‌های مشترک بسازیم تا بتوانیم از آنها فیلمسازی یاد بگیریم. صنعت سینمای ما به ذات خود هیچ چیزی ندارد. ما نه سرمایه آنچنانی داریم و نه چنین تکنولوژی پیشرفته‌ای در اختیار داریم که در ایران استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ایران درخواست ما را قبول کند و با ما همکاری کند، کمک بزرگی به صنعت سینمای ما کرده است.

یکی دیگر از خبرنگاران از سید نور پرسید که شما از سفر خود به ایران چه چیزی کسب کرده‌اید و چگونه می‌خواهید آن را در ادامه زندگی به کار ببندید؟ گفت: در این سفر چیزهای زیادی را از صنعت فیلم و سینمای ایران یاد گرفتم و با این امید از ایران برگشتم که به صورت جدی و با تلاش و زحمت در این زمینه ادامه فعالیت دهم. در جهان کشورهای زیادی هستند که با استفاده از فیلم خود معروف شده‌اند. خود ایران نیز در جشنواره‌های بین‌المللی زیادی شرکت کرده و برنده نیز شده و در این زمینه موقعیت خوبی کسب کرده است.

وی در پایان با طرح این پرسش که چرا سینماهای کشور، فیلم‌های هندی را نشان می‌دهند و فیلم‌های ایرانی که برای اصلاح جامعه ساخته شده‌اند را اکران نمی‌کنند؟ گفت: در نظر دارم در سال جاری فستیوال فیلم‌های ایرانی را در پاکستان برگزار کنم تا مردم کشورم با صنعت سینمای ایران آشنا شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد