ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

روش های مصرف بهینه آب در خانه

با بروز خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن وزارت نیرو تعدادی از روش های مصرف بهینه آب درخانه را اعلام شد

ادامه مطلب رو بخونید


با بروز خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن وزارت نیرو تعدادی از روش های مصرف بهینه آب درخانه را اعلام شد


به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز"، آب به عنوان زیربنای سلامتی و حیات انسان بوده و یکی از مواردی است که کمتر به بهبود آن توجه می شود.
متاسفانه دو پنجم از مردم دنیا از آب سالم محرومند و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 30 هزار نفر از مردم دنیا به علت کمبود آب سالم و بهداشتی می میرند، همچنین برابر با آمار سازمان جهانی بهداشت 80 درصد از بیماری هایی که مردم دنیا از آنها رنج می برند به طور مستقیم مربوط به عدم تامین آب بهداشتی و کافی است.
با توجه به اهمیت مقوله آب فرهنگ استفاده بهینه از آب باید به یک برنامه پایدار تبدیل شود تا بتوان بحران کنونی کم آبی را با موفقیت پشت سر گذاشت.
باید بدانیم که صرفه جویی و مصرف بهینه آب زمان خاصی ندارد و مصرف کنندگان باید در تمام اوقات روز الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند.
در این بین وزارت نیرو اقدام به ارایه چندین روش موثر در کاهش مصرف کرده است که به قرار زیر است:
* با هر دقیقه دوش گرفتن بین 20 تا 40 لیتر آب مصرف می شود بنابر این بهتر است زمان مورد نیاز برای دوش گرفتن را کاهش دهیم و استفاده از وان را در دستور کار خود قرار دهیم.
* مراقب خرابی سیفون توالت ها باشید چون در صورت خرابی، حدود 150 لیتر در شبانه روز آب هدر می رود.
* چکه کردن و نشست آب از شیر و لوله ها منجر به هدر رفتن مقدار زیادی آب در هر 24 ساعت می شود پس همواره شیرها را بررسی و در صورت خرابی در مورد رفع این مشکل به تعویض واشر آنها اقدام کنید.
* می توانیم با استفاده از یک لیوان آب دندان های خود را مسواک بزنیم و هنگام مسواک زدن جریان آب را قطع کنیم.
* هنگام شستن میوه و سبزی شیر آب و راه خروجی ظرفشویی را بسته، آن را تا نیمه آب کرده، سپس سبزی و میوه را در آن بریزید و ضد عفونی کنید و در پایان آنها آبکشی کنید.
* باغچه را تنها در ساعات خنک روز آبیاری کنیم، این کار از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و تبخیر آب را به حداقل می رساند.
* چند بطری آب آشامیدنی در یخچال بگذارید تا ناچار نشویم شیر آب را برای خنک شدن باز گذاشته و مقدار قابل توجهی آب را هدر دهیم.
* برای شستن اتومبیل از چند سطل آب به جای شلنگ استفاده کنید.
* کولر آبی را بازدید کنیم و در صورت اتلاف آب شیرهای شناور با دوام و محکم به کار ببریم.
* لازم است گاهی اوقات لوله کشی ساختمان خود را امتحان کرد و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
* کارکردن کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است، دلیل اتلاف آب از لوله های داخل ساختمان است که در نتیجه آن مقدار زیادی آب به هدر رفته و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.
* در مواردی که امکان پذیر است از وسایل کاهش دهنده مصرف، نظیر شیرهای قطع و وصل، سرشیرهای پودر کننده و شیرهای فشار شکن استفاده کنیم.
* معمولا کودکان بازی با آب را دوست دارند و مقدار زیادی آب را هدر می دهند توصیه می شود از آب بازی آنها جلوگیری به عمل آید.
* از آلوده کردن آب رودخانه ها و سایر آب های سطحی به هر طریق ممکن بپرهیزید و به هیچ عنوان زباله و یا فاضلاب را به داخل آب نریزید.
* از آب رودخانه ها برای آشامیدن استفاده نکنید و در صورت نیاز آن را بجوشانید.
* به جای استفاده از کودهای شیمیایی بهتر است از کودهای طبیعی ضد عفونی شده استفاده کنید.
البته این توصیه ها تنها جزیی از اقداماتی است که می توان برای کاهش مصرف آب انجام داد.
هر کس بهتر می داند که چگونه به مصرف بهینه آب بپردازد و برای کاهش تبعات ناشی از خشکسالی سال جاری مسوولین را یاری دهد تنها کافی است که کمی در رفتار مصرفی خود دقت کرده و راه حل هایی که مناسب مصرف خود است را برگزیند و به نوبه خود وظیفه خود را در این امر خطیر انجام دهد/
خبرگزاری ایسکانیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد